Powołano radę naukowo-techniczną ds. budowy metra. Pierwsze posiedzenie za sześć tygodni

17 specjalistów z całej Polski weszło w skład rady naukowo-technicznej ds. budowy metra Krakowie. „Póki co zespół pracuje społecznie, jednak jeśli pojawią się większe zadania, prawdopodobnie będzie konieczne ich formalne zlecenie” – poinformował w poniedziałek prezydent Aleksander Miszalski. Zdaniem prezydenta „powołanie rady naukowo-technicznej jest jednym z pierwszych kroków związanych z rozpoczęciem procesu budowy metra w Krakowie”.

 – Rolą rady będzie opiniowanie zagadnień związanych z przygotowaniem, budową i eksploatacją metra oraz przygotowanie opracowań i ekspertyz istotnych dla budowy i eksploatacji metra w Krakowie – wyjaśnił Miszalski.

Przewodniczącym rady został rektor Politechniki Krakowskiej prof. Andrzej Szarata. Według niego gremium liczące 17 osób jest skonstruowane tak, by każdy z członków odpowiadał za inny aspekt istotny przy budowie i funkcjonowanie metra. W jego składzie są specjaliści z zakresu: geologii, budownictwa, transportu szynowego, ekonomii, gospodarki przestrzennej, a także architektury, socjologii czy bezpieczeństwa.

 – Są to profesorowie, którzy specjalizują się w dyscyplinach najbardziej potrzebnych w procesie budowy tak dużej inwestycji, jak budowa metra. Mamy specjalistów od drążenia tuneli, specjalistów od geologii, którzy zajmują się rozpoznaniem materiału, w którym te tunele będą konstruowane. Mamy konstruktorów zajmujących się tunelami i obiektami mostowymi. Mamy specjalistów z zakresu przepływów potoków pasażerskich. Mamy finansistów oraz prawnika. Mamy socjolożkę, która będzie wiedziała, jak przekazywać pewne informacje medialnie i jak rozmawiać z mieszkańcami. Mamy specjalistę od cyberbezpieczeństwa, który wie, jak powinny funkcjonować systemy teletechniczne pod ziemią. W dziedzinie zagospodarowania przestrzennego mamy profesora Komornickiego z Warszawy, który jest specjalistą w zakresie prognoz i przepływów demograficznych w skali całego kraju – wyliczał rektor Politechniki Krakowskiej prof. Andrzej Szarata. 

Rada będzie się zbierać raz na kwartał, jednak zespoły tematyczne będą spotykać się znacznie częściej, raz na dwa–trzy tygodnie lub w razie potrzeby nawet częściej – podkreśla zastępca prezydenta Stanisław Mazur. Dodał, że obecnie finalizowane są prace nad raportem oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko, prowadzona jest analiza potoku ruchu pasażerskiego oraz analiza ekonomiczna. Ich zakończenie planowane jest na koniec 2024 roku.

Wśród członków rady znaleźli się naukowcy z krakowskich uczelni: Akademii Górniczo-Hutniczej, Uniwersytetu Ekonomicznego, Uniwersytetu Jagiellońskiego i Politechniki Krakowskiej.

Są także naukowcy z innych uczelni w Polsce, takich jak: Uniwersytet Radomski, Politechnika Poznańska, Politechnika Warszawska, Uniwersytet Marii Skłodowskiej-Curie w Lublinie oraz Instytutu Kolejnictwa. W radzie zasiada także prezes spółki Metro Warszawskie.

Kiedy po raz pierwszy spotka się rada? Spotkanie zaplanowano za około półtora miesiąca, o ile się nie mylę – powiedział podczas dzisiejszej konferencji wiceprezydent Mazur. 

Metro w Krakowie. Część lokalnych polityków wątpi w plany miasta

Najnowsze

Co w Krakowie