Prace przy budowie tramwaju do Mistrzejowic. Co udało się zrobić?

Od pół roku trwa budowa tramwaju do Mistrzejowic. W tym czasie mieszkańcy północnego Krakowa zmagają się z utrudnieniami w ruchu samochodowym i funkcjonowaniu komunikacji miejskiej. 

Tramwaj od skrzyżowania al. Jana Pawła II z Lema i Meissnera, przez ulice: Młyńską, Lublańską, Dobrego Pasterza, Krzesławicką, Bohomolca, ks. Jancarza, aż do pętli w Mistrzejowicach, z wielopoziomowym węzłem przesiadkowym przy rondzie Polsadu – tak według zapewnień wykonawcy i urzedu miasta będzie w 2025 roku wyglądać linia tramwajowa do Mistrzejowic.

Zanim to nastąpi, kierowców czekają jeszcze kilkanaście miesięcy utrudnień. W styczniu 2024 roku minęło pół roku od momentu rozpoczęcia prac. Co udało się zrobić w tym czasie. Sprawdziliśmy 

30 stycznia konsorcjum firm PPP Solutions Polska i Gülermak podpisało umowę bezpośrednią, dotyczącą IV etapu rozbudowy Krakowskiego Szybkiego Tramwaju. To zakończenie kilkuletnich prac dokumentacyjnych i prac nad sfinansowaniem największego w Polsce projektu transportowego.

9 maja wydano Zezwolenie na Realizację Inwestycji Drogowej. „Uzyskanie ZRID-u było dla nas kamieniem milowym, otwierającym drogę do rozpoczęcia budowy linii tramwajowej” – informuje wykonawca.

Rusza budowa Tramwaju do Mistrzejowic. Mieszkańców czekają pierwsze utrudnienia w ruchu

W pierwszych miesiącach realizacji inwestycji odbył się szereg spotkań konsultacyjnych, podczas których zebrane zostały opinie i uwagi lokalnej społeczności. Dokonano modyfikacji projektu, mających na celu minimalizację negatywnego wpływu inwestycji na otaczające środowisko oraz komfort codziennego życia mieszkańców. Od jesieni mieszkańcy biorą również udział w radach budowy (najpierw raz w miesiącu, następnie w cyklach dwutygodniowych).

To będzie największa wycinka drzew w historii Krakowa

W czerwcu wprowadzono pierwszy etap czasowej organizacji ruchu, a od lipca rozpoczęto prace przygotowawcze związane z przebudową infrastruktury i budową linii tramwajowej. Całe lato upłynęło na przygotowaniach terenu, obejmujących m.in. wyburzenia, wycinkę drzew kolidujących z planowaną infrastrukturą oraz prace związane z przebudową sieci podziemnych.

Jacek Majchrowski o protestach: Kilku Panów robi swoja karierę do sejmu, rady miasta czy na prezydenta

Wrzesień rozpoczął się od spotkania z mieszkańcami. Rady budowy, w których uczestniczy strona społeczna, to doskonała okazja, by móc dowiedzieć się bezpośrednio od przedstawicieli partnera prywatnego oraz podmiotów samorządowych o prowadzonej inwestycji.

Firma Gülermak przedstawiła lokalizacje przystanków nowej linii tramwajowej do Mistrzejowic

Początkiem jesieni rozpoczęły się przygotowania do budowy podziemnego przystanku „Rondo Polsadu”. W pierwszej kolejności wykonawca skoncentrował się na wykonywaniu niezbędnych przekopów kontrolnych oraz przygotowaniu platform roboczych pod głębiarkę. Do końca września prowadzone były także oględziny budynków i mieszkań znajdujących się w strefie oddziaływania inwestycji. Od lipca udało się zinwentaryzować blisko 500 mieszkań.

Tramwaj na Mistrzejowice. Ruszyła budowa podziemnego przystanku

W pierwszym tygodniu października w okolicy estakady im. Mateusza Iżyckiego, wykonawca przystąpił do zasadniczej części robót geotechnicznych oraz rozpoczął wykopy o głębokości przekraczającej 20 metrów, tworząc ściany szczelinowe stacji podziemnej „Rondo Polsadu”.

Od 21 października mieszkańców północnej części Krakowa obowiązuje drugi etap tymczasowej organizacji ruchu, związany z przebudową sieci podziemnych oraz budową tunelu. Zamknięcia i zwężenia pasów drogowych, zmiany relacji z pierwszeństwem przejazdów czy odcinkowe wyłączenia ciągów pieszych i rowerowych obejmują ulice Lublańską, Młyńską oraz aleję Bora-Komorowskiego. Natomiast od 18 listopada dodatkowe zamknięcia oraz zwężenia pasów jezdni pojawiły się na ul. Meissnera oraz ul. Młyńskiej.

Kolejne utrudnienia na północy Krakowa. Ul. Dobrego Pasterza jednokierunkowa

W tym samym czasie na placu budowy pojawiła się głębiarka „Lucjan”, co oznaczało powrót do głębienia ścian szczelinowych oraz budowy podziemnego przystanku „Rondo Polsad”.

W grudniu wykonawca skupił się na realizacji projektu budowy stacji „Rondo Polsadu”. Rozpoczął także prace na rondzie Młyńskim, w tym budowę platform roboczych dla stacji „Rondo Młyńskie”, budowę wyjść ze stacji komory rozjazdowej dla premetra – w zakresie ścian szczelinowych oraz budowę nowego kanału dla Sudołu Dominikańskiego.

11 grudnia został otwarty punkt informacyjny, gdzie krakowianie mogą uzyskać informacje dotyczące m.in. technologii budowy, postępu prac czy organizacji ruchu. Znajduje się on w okolicy skrzyżowania ulic Dobrego Pasterza oraz Strzelców i jest czynny w dni powszednie od godziny 8.00 do 16.00. W grudniu, wyjątkowo ze względu na okres świąteczny, odbyła się tylko jedna rada budowy z udziałem strony społecznej. Na spotkaniu mieszkańcy mogli zapoznać się ze zmianą w projekcie ul. Lublańskiej i porozmawiać z przedstawicielami inwestora i miasta o interesujących ich kwestiach.

Obecnie wykonawca skupia się na budowie tunelu, który przebiegać będzie pod rondami Młyńskim i Polsadu, przebudowie i budowie nowego kanału Sudołu Dominikańskiego oraz infrastruktury podziemnej. Podobnie jak w poprzednich miesiącach, kontynuowana będzie przebudowa licznych sieci podziemnych.

11 stycznia wprowadzono modyfikacje w obowiązującej czasowej organizacji ruchu. Zmiany te obejmują fragment ul. Lublańskiej oraz al. Bora-Komorowskiego.

Rondo Polsadu i ul. Kocmyrzowska. Ważne zmiany dla kierowców (INFORMATOR)

Jarek Strzeboński 

Wyznania z aplikacji randkowych — Czego ludzie szukają online?

1 KOMENTARZ

Najnowsze

Co w Krakowie