Przebudowa zakopianki. Drogowcy przebili tunel pod Luboniem Małym. Zobacz wideo z wybuchu

Musisz przeczytać

W poniedziałek 27 kwietnia drogowcy przebili lewą nitkę tunelu pod Luboniem Małym. Tunel jest drążony w ramach przebudowy zakopianki, czyli budowy drogi ekspresowej S7 na odcinku Lubień -Rabka. Samo przebicie zostało wykonane o godz.12.45 metodą strzałową – przy użyciu 150 kg materiałów wybuchowych . Ministerstwo Infrastruktury transmitowało to na żywo.

Ministerstwo infrastruktury zorganizowało specjalną wideokonferencję, podczas której  poinformowano o przebiciu lewej nitki tunelu pod Luboniem Małym. O godz.12.45 pokazano bezpośrednią transmisję z wybuchu w tunelu.

Transmisję można było oglądać na stronie internetowej Telewizji Kraków.

Sam moment wybuchu można zobaczyć tutaj

Oto widok tunelu przed wybuchem…

…i światełko w tunelu po wybuchu

Pod górą Luboń Mały w Beskidzie Wyspowym drążone są dwa tunele. Każdym docelowo pojazdy będą jechać w jednym kierunku i każdy będzie miał 2060 metrów.Jednak do wydrążenia było ok. 1919,6 m tunelu prawego i ok. 1922,4 m tunelu lewego. Pozostałe części tuneli wykonane są w wykopie, który po ukończeniu prac zostanie zasypany.

Drążenie tunelu rozpoczęło się 6 marca 2017 r. w Naprawie, od prawego portalu północnego. Ze względów technologicznych i bezpieczeństwa wykonywanych robót dopuszczone zostało wykonywanie prac w ruchu ciągłym, 24 godziny na dobę, przez 7 dni w tygodniu. Roboty prowadzone bez przerw i postojów wiążą się z występowaniem w górze naprężeń i odkształceń, które są na bieżąco monitorowane. Na bieżąco wykonywana jest też obudowa wstępna, w tym spryskiwanie betonem ścian i przodków, by nie osypywał się materiał skalny.

W związku z osuwiskiem przy lewym portalu w Skomielnej Białej czasowo wstrzymano rozpoczęcie drążenia lewego tunelu od strony południowej. Konieczne było zabezpieczenie osuwiska i przeprojektowanie obiektów inżynieryjnych. W czerwcu 2019 r. zakończyło się tu palowanie. Pale zabezpieczające osuwisko stanowią jednocześnie konstrukcję budynku wentylatorni. Po jego ukończeniu rozpoczęto drążenie metodą podstropową, pod budynkiem wentylatorni. Jest on zlokalizowany bezpośrednio na wylocie tunelu lewego. 

Po przebiciu tunelu do jego ukończenia pozostaną prace instalacyjne i wykończeniowe. W tym roku zostanie wykończona obudowa, a na połowę przyszłego roku Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad planuje przystąpienie do odbiorów gotowej konstrukcji. 2-kilometrowy odcinek ma zostać oddany do użytku w 2021 roku. Tunel pod Luboniem Małym będzie najdłuższą tego typu konstrukcją w Polsce.

Cała droga S7 Lubień – Rabka będzie w pełni gotowa dopiero w przyszłym roku. I to w drugiej połowie 2021 roku.

GS

Jest umowa na kolejny odcinek drogi S7 z Krakowa w kierunku Warszawy

- Advertisement -spot_img

Przeczytaj również

0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments
- Advertisement -spot_img

Najnowsze

KRK News Poleca