Przed nami wielki eksperyment komunikacyjny! Przez Kraków przejedzie pierwszy tramwaj… bez motorniczego!

fot. Jan Lorek

Jeśli ktoś kiedyś próbował łapać tramwaj „na stopa”, to w tym przypadku na pewno mu się nie uda. Powód? Nie ma co machać motorniczemu, bo w tym pojeździe motorniczego nie będzie!

We wtorek w nocy odbędzie się oficjalny, testowy przejazd tramwaju z autonomicznym systemem sterowania. Tramwaj typu 126N „Nevelo”, w trybie sterowania autonomicznego, przejedzie trasę Muzeum Narodowe Krakowa – Cichy Kącik.

Motorniczy w cieniu

Na czas przeprowadzania jazdy motorniczy opuści stanowisko, ale cały czas będzie nadzorował jazdę, a w razie potrzeby zatrzyma tramwaj. Pokaz odbędzie się nocą, a jest to związane z bezpieczeństwem i dostępnością sieci oraz torów. Nie zmienia to jednak faktu, że takiego wydarzenia w Krakowie jeszcze nie było!

„W ramach prac rozwojowych został zaprojektowany i wykonany układ sterowania autonomicznego tramwaju typu 126N produkcji Newag S.A., który komunikuje się z głównym sterownikiem tramwaju, umożliwiając jazdę bez motorniczego w kabinie. Autonomiczny układ sterowania umożliwia precyzyjne sterowanie prędkością, sterowanie drzwiami, dzwonkiem oraz z zapewnieniem bezpieczeństwa i nadrzędności sygnałów z pokładu pojazdu (np. hamulca bezpieczeństwa, czy hamowania nagłego)” – informują twórcy projektu.

„Na podstawie bardzo precyzyjnej nawigacji satelitarnej oraz pomiaru przebiegu drogi z kół pojazdu, tramwaj automatycznie zatrzymuje się na przystankach (otwiera, zamyka drzwi i uruchamia sygnał ostrzegawczy przed ruszeniem), reaguje na ograniczenia prędkości, izolatory sekcyjne itp. Te możliwości pojazdu, po I etapie prac nad projektem, zostaną zaprezentowane podczas wtorkowego przejazdu” – czytamy w komunikacie.

W ramach kolejnych etapów prac planowane jest wyposażenie tramwaju w kompleksowe, inteligentne systemy wykrywania przeszkód, a następnie zaprogramowanie konkretnej trasy liniowej tramwaju oraz rozpoczęcie eksploatacji tramwaju z zastosowanym asystentem nadzorującym jazdę.

Mocna ekipa twórców

Pomysłodawcą projektu pn. „Autonomizacja jazdy tramwajem jako narzędzie wspierające pracę motorniczych” jest dr inż. Maciej Michnej, zastępca dyrektora Instytutu Pojazdów Szynowych na Wydziale Mechanicznym Politechniki Krakowskiej.

Projekt naukowo-badawczy autonomizacji jazdy tramwajem realizują: NEWAG S.A, Instytut Pojazdów Szynowych Wydziału Mechanicznego Politechniki Krakowskiej, CYBID sp. z o.o., MEDCOM sp. z o.o. oraz MPK w Krakowie.

ip

Zobacz także