Psują się czy się nie psują? MPK wyjaśnia dane o awaryjności w Krakowie

MPK w Krakowie odniosło się do zarzutów Stowarzyszenie „Ulepszamy Kraków!, które wczoraj przedstawiliśmy w artykule: Codziennie średnio 34 pojazdy komunikacji miejskiej mają usterki. Stowarzyszenie alarmuje, że w ciągu ostatniego roku aż 12 276 razy popsuły się autobusy i tramwaje MPK – Wszystkie rodzaje awarii w żaden sposób nie wpłynęły na brak realizacji kursu – wyjaśnia miejski przewoźnik. 

 – W ciągu ostatnich 12 miesięcy odnotowano 12 276 awarii, które nastąpiły podczas przewozu pasażerów i skutkowały brakiem możliwości dokończenia zaplanowanej trasy, więc to były bardzo poważne sytuacje. Z czego 8367 usterek dotyczyło autobusów, a 3909 tramwajów. Ta statystyka oznacza, że każdego dnia średnio psują się aż 34 pojazdy komunikacji miejskiej. Aktualnie MPK dysponuje 1015 tramwajami i autobusami. Przeciętnie każdy skład ulega defektowi raz w miesiącu. W 2022 roku poważnych usterek było łącznie 11 678 (autobusy 8186, tramwaje 3492) – można zaobserwować pewną tendencję wzrostową – stwierdził Krzysztof Kwarciak, przewodniczący Stowarzyszenia Ulepszamy Kraków!

  – Odnosząc się do kwestii awarii pojazdów przede wszystkim chcę podkreślić, że zawsze najważniejsze było i jest dla nas bezpieczeństwo pasażerów. Dlatego wszystkie nasze pojazdy przechodzą wymagane przez przepisy i producentów przeglądy. Spółka nigdy nie oszczędzała i nigdy nie planowała oszczędzać na ograniczeniu liczby tych przeglądów, czy też wymianie części. Wprost przeciwnie, w firmie funkcjonują restrykcyjne procedury, które szczegółowo określają czas i termin okresowych przeglądów czy też okresowych generalnych napraw, którym pojazdy są poddawane po przejechaniu określonej liczby kilometrów – wyjaśnia Marek Gancarczyk, rzecznik prasowy MPK. Rzecznik podkreśla fakt, iż  stan tramwajów i autobusów  wielokrotnie kontrolowała Inspekcja Transportu Publicznego – Taka kontrola odbywała się w ubiegłym miesiącu i dotyczyła autobusów, zakończyła się bez uwag kontrolujących – mówi Marek Gancarczyk.

Rzecznik MPK  podkreśla, że w przesłanych Stowarzyszeniu „Ulepszamy Kraków!” danych znalazły się wszystkie rodzaje awarii, także te, które w żaden sposób nie wpłynęły na brak realizacji kursu, a dotyczyły m.in. awarii klimatyzacji, ogrzewania czy systemu informacji pasażerskiej – Tego typu usterki nie mają związku z bezpieczeństwem i nie powodują, iż tramwaj czy autobus nie może realizować kursu. Jednak troska o komfort pasażerów sprawia, że MPK także pojazdy z tego rodzaju usterkami jak najszybciej wycofuje z linii i zastępuje pojazdami, w których wszystkie systemy sprawnie działają. Jeżeli więc w okresie letnim dochodzi do awarii klimatyzacji w pojeździe, to taki pojazd tak szybko jak tylko jest to możliwe jest zastępowany w pełni sprawnym. Podobnie jest w przypadku wspomnianego już ogrzewania czy systemu informacji pasażerskiej – wyjaśnia Marek Gancarczyk.

Jak wylicza MPK, po Krakowie jeździ około 1000 pojazdów. W 2022 roku tramwaje wykonały ponad 1 100 000 kursów, a autobusy ponad 3 000 000 kursów. – Liczba straconych kursów w 2022 roku z powodu awarii stanowi zaledwie ułamek promila tej liczby – zaznacza Marek Gancarczyk.

Przypomina, że MPK od wielu lat przeznacza bardzo duże środki na wymianę taboru i zakup nowych tramwajów i autobusów. W latach 2019-2023 do Krakowa w sumie trafi 110 nowych tramwajów, co stanowi jedną trzecią całej floty. Podobnie jest w przypadku autobusów – w tym roku MPK czeka na dostawę 50 nowych pojazdów. W planach są kolejne zakupy, które obejmują zamówienie ponad 80 nowych autobusów w 2024 r. z wykorzystaniem m.in. środków zewnętrznych.

Odnosząc się do porównania kosztów wozokilometra autobusu standardowego w MPK i u prywatnego przewoźnika, który funkcjonuje w Krakowie, wyjaśnił, że zasady dotyczące obliczania ceny wozokilometra dla każdego przewoźnika są inne. Prywatny przewoźnik otrzymuje inną stawkę w zależności od typu autobusu – inna jest cena wozokilometra w przypadku autobusu standardowego, a inna w przypadku autobusu przegubowego. MPK otrzymuje zapłatę za wozokilometr bez rozróżnienia na typ pojazdu, a więc jego długość czy rodzaj zasilania.

(JS)

Najnowsze

Co w Krakowie