Radni PiS chcą, by Kraków miał program budowy parkingów lokalnych. Jak przewiduje przygotowany przez nich projekt uchwały, miasto dofinansowywałoby 80 proc. kosztów inwestycji. Co roku na ten cel rezerwowano by w budżecie miasta 5 mln złotych. Jeśli Rada Miasta poprze inicjatywę radnych PiS, program miałby ruszyć w przyszłym roku.
Pomysł na program budowy parkingów lokalnych to powielenie realizowanych kilkanaście lat temu Lokalnych Inicjatyw Inwestycyjnych. „W ramach tego programu zbudowano zwłaszcza w tzw. dzielnicach peryferyjnych dużą ilość dróg, chodników, sieci wodociągowych i kanalizacyjnych” – czytamy w uzasadnieniu do projektu uchwały radnych PiS. Argumentem za podobnym rozwiązaniem dla parkingów ma być także system monitoringu wizyjnego dzielnicy XI Podgórze Duchackie, który obejmuje osiedla Kurdwanów Nowy i Piaski Nowe i który był tworzony jako inicjatywa oddolna – przy 50-proc. wsparciu finansowych miasta.
Na czym polegałby program budowy parkingów lokalnych? Miasto co roku rezerwowałoby na ten program 5 mln złotych. Wysokość dofinansowania z budżetu miasta wynosiłaby 80 proc. Resztę – 20 proc. – wnosiliby inicjatorzy (spółdzielnie mieszkaniowe, wspólnoty mieszkaniowe, stowarzyszenia mieszkańców, organizacje pozarządowe. Do ich wkładu wliczano by nie tylko pieniądze, ale też prace społeczne, materiały budowlane, usługi wykonane przez firmy należące do zainteresowanych budową parkingu. Wszystkie szczegóły byłby określane w umowie zawieranej między gminą a inicjatorami.
Każdego roku do 31 marca przyjmowane byłyby wnioski o ujęcie danego parkingu w programie na dany rok. W projekcie uchwały PiS nie ma szczegółowych kryteriów decydujących o przyznaniu dotacji na dany parking, ale są wskazania, że należałoby brać pod uwagę sytuację w danym miejscu, liczbę osób popierających inicjatywę i zaangażowanych w nią, wysokość wkładu finansowego inicjatorów.
(GS)