Radni za kontynuowaniem budowy tramwaju do Mistrzejowic. Porażka Łukasza Maślony w głosowaniu

W ostatnich godzinach sala obrad Rady Miasta Krakowa była areną gorących dyskusji dotyczących poprawki zgłoszonej przez radnego Łukasza Maślone (Kraków dla Mieszkańców), która miała na celu wstrzymanie finansowania budowy linii tramwajowej do Mistrzejowic. Na argumenty zmierzyli się, z jednej strony mieszkańcy wpierani przez części radnych, a z drugiej strony przedstawiciele magistratu oraz miejskich jednostek. Ostatecznie, w glosowaniu radni Krakowa przyznali rację tym drugim. 

Łukasz Maślona zgłosił pięć poprawek do wieloletniej prognozy finansowej. Propozycja radnego Maślony miała na celu wstrzymanie inwestycji do czasu spełnienia postulatów mieszkańców sprzeciwiających się wycince drzew i domagających się zmian w projekcie inwestycji. Radny chciał, aby urzędnicy nie mogli wydać prawie 2,3 mln zł na budowę linii tramwajowej do Mistrzejowic w tym oraz w następnym roku. 

Przed głosowaniem nad poprawką odbyła się długa debata, w której udział wzięli radni, przedstawiciele magistratu i miejskich jednostek oraz protestujący mieszkańcy. Na sesji pojawił również prezydent Jacek Majchrowski. W swoim wystąpieniu zapewnił, że postulaty mieszkańców zostaną uwzględnione – Wszystkie postulaty, które składali mieszkańcy, zostają uwzględnione. Wszystkie rzeczy, o które państwo prosiliście, zostały przedyskutowane z wykonawcą oraz osobami, które pilotują ten projekt, będą wprowadzone do budowy – zaznaczył Jacek Majchrowski.

– Będą odbywały się okresowe spotkania informacyjne dla mieszkańców, podczas których drobiazgi wychodzące podczas budowy będą uzgadniane i korygowane. Chciałem wyraźnie podkreślić, że wszystko będzie robione w sposób transparentny, zgodnie z decyzją zezwalającą na realizację inwestycji drogowej, z uwzględnieniem tych uwag, które państwo zgłaszali – dodawał Jacek Majchrowski. 

Łukasz Maślona uzasadniając swoją zgłoszoną przez siebie poprawce, powiedział ,że przed  rozpoczęciem budowy trasy tramwajowej należało skupić się na ograniczeniu wycinki drzew. Jego zdaniem, mieszkańcy oczekują ochrony zieleni, a wykreślenie z planowanych 1059 drzew nawet 100 nie jest wystarczające. Radny podkreślił, że nie przeciwstawia się realizacji inwestycji, lecz uważa, że należy przeprowadzić dyskusję nad skalą wycinki drzew – Tylko 30/40% drzew koliduje z trasa tramwajowa bądź drogami. Reszta drzew można uratować – mówił radny.

Magdalena Nowak-Obrzut, Dyrektorka Zarządu Dróg Miasta Krakowa, stwierdziła, że ewentualne zmiany w dokumentach finansowych gminy w 99 proc. mogą spowodować konieczność wypłacenia odszkodowań. Przewidywała również, że korekty mogą prowadzić do zerwania umów z bankami. Dodała, że każdy miesiąc opóźnień w wydaniu wykonawcy placu budowy generuje straty dla miasta w wysokości 15 mln złotych.

Głównym argumentem przeciwników inicjatywy radnego była obawa przed wysokimi kosztami odszkodowań dla firmy, która współpracuje przy budowie linii tramwajowej w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego. Radni obawiali się, ze miasto stanie przed koniecznością  zapłaty kar umownych, gdyby przegłosowano poprawkę radnego Maślony. O wysokości ewentualnych kar napisał wczoraj w liście otwartym do radnych Jacek Majchrowski. 

Rezygnacja z budowy Tramwaju do Mistrzejowic będzie kosztować 200 mln zł.Prezydent Majchrowski ostrzega

Prezydent Jacek Majchrowski zapewnił, że wszystkie postulaty mieszkańców zostaną uwzględnione, a wycinka drzew będzie przeprowadzana przy udziale dendrologa. Majchrowski podkreślił również, że z każdej wycinki będzie sporządzany protokół. Jednak radny Maślona zauważył, że mieszkańcy oczekują ocalenia drzew, a obecność dendrologa podczas wycinki nie rozwiązuje problemu.

Michał Starobrat z klubu Nowoczesny Kraków zwrócił uwagę na problem z przeprowadzanymi konsultacjami. Zarzucił urzędnikom, że zależy im na tym aby w konsultacjach brało jak najmniej osób. Według radnego urząd za mało informował o planowanych konsultacjach, przez co niewiele osób wzięło w nich udział – Później mieszkańcy, którzy nie wiedzieli o konsultacjach, zaczynają protestować dopiero w momencie rozpoczęcia budowy. To miastu powinno zależeć aby w konsultacjach wzięło jak najwięcej osób. Później nie da się zmieniać projektów albo jest to trudne i kosztowne – mówił Michał Starobrat.

Radny niezależny Wojciech Krzysztonek sprzeciwił się poprawce radnego Maślony, nazywając ją „opcją atomową” i argumentując, że mogłaby ona negatywnie wpłynąć na wizerunek miasta. Radny Jakub Kosek z Platformy-Koalicji Obywatelskiej poparł pomysł lepszych rozwiązań dla inwestycji, ale nie poparł wykreślenia finansowania. Z kolei radny Mariusz Kękuś z Prawa i Sprawiedliwości wyraził obawy, że usunięcie finansowania może doprowadzić do zablokowania budowy linii tramwajowej na zawsze.

Aktywista miejski Maciej Fijak domagał się wstrzymania wycinki drzew oraz innych prac związanych z budową linii tramwajowej. Jednocześnie oczekiwał od prezydenta Majchrowskiego pisemnej deklaracji, jakie konkretnie postulaty mieszkańców zostaną uwzględnione w projekcie inwestycji o wartości około 2 miliardów złotych.

Łukasz Sęk z klubu PO zaapelował do prezydenta Jacka Majchrowskiego o stworzenie mapy drzew przeznaczonych do wycięcia – Pokażmy w końcu mieszkańcom, które drzewo jest do wycinki, a które nie. Mieszkańcy mimo protestów nadal nie wiedza które drzewo ma zostać wycięte. Krażą tylko szczątkowe dokumenty, ale nie ma jednego całościowego dokumentu. Do czasu stworzenia takiego dokumenty należy wstrzymać całkowicie wycinkę – apelował radny Sęk.

Ostatecznie radni nie zgodzili się na wykreślenie z wieloletniej prognozy finansowej budowy linii tramwajowej do Mistrzejowic. Poprawkę Łukasza Maślony poparło tylko pięciu radnych. 

Sprawa budowy linii tramwajowej do Mistrzejowic wciąż pozostaje otwarta, ponieważ trwa zbiórka podpisów pod obywatelskim projektem uchwały w sprawie wykreślenia tej inwestycji z planów finansowych. Niemniej jednak, mało prawdopodobne jest, aby wynik głosowania był inny niż przy poprawce radnego Maślony. Sytuacja ta z pewnością będzie miała dalsze konsekwencje i przyniesie nowe rozważania dotyczące priorytetów inwestycyjnych miasta.

Jarek Strzeboński

19 KOMENTARZE

Najnowsze

Co w Krakowie