Rośnie most w Kurowie – na drodze z Krakowa do Nowego Sącza [zdjęcia]

Musisz przeczytać

Coraz bliżej końca budowy mostu na Dunajcu w Kurowie, na drodze z Krakowa do Nowego Sącza. Kierowcy przejadą nim już jesienią tego roku.

Budowa mostu na Dunajcu w Kurowie, koło Nowego Sącza, w ciągu DK75 idzie w szybkim tempie. – Zaawansowanie robót mostowych wynosi 84,5%, a drogowych 64,5% – informuje Iwona Mikrut z krakowskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. – Prace wykonywane są od poniedziałku do piątku, w godzinach od 6.00 do 22.00 – zaznacza przedstawicielka GDDKiA.

W ramach robót mostowych prowadzone są głównie prace związane ze wznoszeniem pylonów. Najbardziej zaawansowane jest wznoszenie pylonu od strony Nowego Sącza, bo już wynosi ono 90%. Zaawansowanie budowy pylonu od strony Brzeska to 75%, a środkowego 25%. Pylony docelowo wznosić będą się na ok. 33,5 m od poziomu terenu, a 22,8 m od jezdni na moście.

W ramach robót drogowych kontynuowano prace przy budowie nasypu pod drogę dojazdową do mostu, umacniano też geokratą skarpy nasypu.

Budowa mostu w Kurowie

Budowa mostu w Kurowie

(fot. GDDKiA)

Nowy most ma 4 przęsła. Odległości pomiędzy nimi wynoszą 100 m – 200 m – 200 m – 100 m. Stałe podpory mostu znajdują się poza nurtem rzeki Dunajec. – Zastosowana technologia budowy mostu wymagała wykonania podpór tymczasowych zlokalizowanych w nurcie rzeki na czas realizacji obiektu, potem zostaną rozebrane – tłumaczy Iwona Mikrut.

Most w Kurowie zaprojektowany został jako obiekt typu extradosed. – Ten typ obiektów powstał z połączenia konstrukcji wantowej z belkową sprężoną. Będzie miał więc wanty, czyli specjalne liny, ale pylony będą niższe niż w mostach wantowych, co sprawia, że te mosty są tańsze w wykonaniu niż typowe mosty wantowe, jednak bardziej efektowne wizualnie niż obiekty belkowe – wyjaśnia przedstawicielka GDDKiA. Całkowita długość mostu to 602 m, szerokość – 17,18 m.

Umowa z wykonawcą, polsko-węgierskim konsorcjum firm: Przedsiębiorstwo Wielobranżowe BANIMEX z Będzina i Hódút (Hódmezővásárhelyi Útépitő) z Węgier, podpisana została 10 czerwca 2019 r. Inwestycja z uzyskaniem decyzji o pozwoleniu na użytkowanie ma być wykonana w ciągu 25 miesięcy od daty zawarcia umowy. Do czasu realizacji robót nie będą wliczane okresy zimowe (tj. od 15 grudnia do 15 marca). Koszt inwestycji wyniesie ponad 189 mln złotych.

– Planujemy puszczenie ruchu po nowym moście za kilka miesięcy, w październiku 2021 roku – deklaruje Iwona Mikrut. Pozostałe prace będą ukończone w kwietniu 2022 r.

(red)

- Advertisement -spot_img

Przeczytaj również

0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments
- Advertisement -spot_img

Najnowsze

KRK News Poleca