Co trzeci rowerzysta nie czuje się bezpiecznie na małopolskich drogach. Dużym zmartwieniem dla mieszkańców naszego województwa, są też kradzieże rowerów – blisko 1/3 uważa, że w miejscu ich zamieszkania to spory problem. Za to Stowarzyszenie Kraków Miastem Rowerów zarzuca urzędnikom opieszałość przy rowerowych inwestycjach.
W ramach największej w Polsce kampanii „Kręć Kilometry” badającej opinię wśród rowerzystów przeważa potrzeba poprawy infrastruktury rowerowej w cały kraju. Nie inaczej jest w Krakowie co potwierdza w rozmowie z KRKNews Marcin Dumnicki prezes Stowarzyszenia Kraków Miastem Rowerów w Krakowie.
– Nie ma realizacji postanowień referendum z maja 2014, w którym 85% mieszkańców zobowiązało władze do szybszej rozbudowy ścieżek rowerowych. Kolejna rzecz to rower IV generacji, nie ma go, awaryjnie ZIKiT uruchomił tylko stary system – dodał
Kontrapasy
Według kampanii najbezpieczniej mieszkańcy małopolski czują się właśnie na ścieżkach rowerowych, gdzie w ruchu nie uczestniczą samochody. Istnieje jednak rozwiązanie pośrednie, dla rowerzystów i samochodów czyli „kontrapasy”.
Marcin Dumnicki z SKMR uważa, że w Krakowie bardzo wolno realizuje się wszelkie projekty związane z tzw. „kontraruchem”. – Po nowelizacji rozporządzeń można w 3 miesiące wprowadzić na wszystkich jednokierunkowych ulicach w Krakowie (tak jak to zrobił np. Radom), „kontraruch”, bez likwidowania miejsc parkingowych. Nie ma powodu, żeby trwało to tak długo, czasami nawet kilka lat.
Nieźle wypada wg. badanych oznakowanie tras w Małopolsce, prawie połowa dobrze ocenia sygnalizację świetlną i znaki rowerowe.
Kradzieże to problem w całym kraju, nie tylko naszego regionu. Jedna trzecia polskich rowerzystów przyznaje, że kradzieże sprzętu i wyposażenia, są poważnym problemem na ich osiedlu, ulicy czy w sąsiedztwie domu.
Infrastruktura
Poza rowerzystami z opolskiego, lubuskiego i wielkopolskiego, nasi małopolscy miłośnicy dwóch kółek też narzekają na infrastrukturę. Potwierdza to prezes SKMR Marcin Dumnicki, który uważa, że wprowadzenie np. separatorów na ulicy Kalwaryjskiej jest delikatnie mówiąc kontrowersyjne. Jak wiadomo na Kalwaryjskiej nie ma ścieżek rowerowych.
– O ile sam pomysł przyspieszenia tramwaju jest chwalony, o tyle realizacja spotkała ta się z dużym oporem społecznym. Problem został tylko częściowo rozwiązany i to głównie kosztem rowerzystów, którzy przez separatory nie mają się gdzie poruszać – stwierdził.
Kręć kilometry
Pełen raport z analizą ponad 20 tysięcy ankiet, oraz danych zebranych od użytkowników bezpłatnej aplikacji „Kręć Kilometry” dostępny będzie jesienią. To największe tego typu badanie w Polsce, które w sposób kompleksowy pozwoli poznać środowisko rowerowe, potrzeby cyklistów, a także mocne i słabe punkty infrastruktury rowerowej polskich miast. Cały czas można wziąć udział w ankiecie, dostępnej na stronie: http://kreckilometry.pl/badanie.
(bg)
fot. Tomasz Mikołajczyk pixabay.com