Trzy strefy: złota, srebrna i zielona, wiele ulic zamienionych w jednokierunkowe. Zarządu Infrastruktury Komunalnej i Transportu przedstawił koncepcję zmian udziału ruchu samochodowego w ścisłym centrum Krakowa.
Proponowane zmiany dotyczą obrębu II obwodnicy. Zgodnie z założeniami, część ulic zostanie przekształcona z dwukierunkowych w jednokierunkowe. Miasto ma zostać podzielone na trzy nowe strefy: złotą, srebrną i zieloną.
Złota strefa obejmowałaby m.in. Rynek Główny, ulicę Szewską, Floriańską i część św. Jana dostawa towarów będzie możliwa w godzinach od 22 do 10. Podobnie mieszkańcy będą mogli poruszać się samochodami w wyznaczonych godzinach. Strefa srebrna to w większości drogi wewnątrz pierwszej obwodnicy, gdzie dziś obowiązuje ograniczony wjazd z identyfikatorami B. Dla kierowców przewidziano zmiany w organizacji niektórych ulic jednokierunkowych: św. Anny oraz Wiślnej. Samochody z zaopatrzeniem mogą wjechać na ten obszar tylko w godzinach od 18 do 12.

Zmiany w centrum dotkną także zwykłych kierowców, którzy poruszają się poza tzw. „strefą B”. Na ulicy św. Gertrudy (odcinek od ul. Sarego) oraz Westerplatte do ul. Kopernika będzie można jechać tylko w kierunku Dworca Głównego. Ulica Lubicz stanie się jednokierunkowa w stronę dworca, od ul. Strzeleckiej.
Ul. Długa (od ul. Helclów) w stronę skrzyżowania ze św. Filipa, oraz św. Filipa w kierunku placu Matejki – staną się jednokierunkowe. Podobnie będzie z ulicą Piłsudskiego (od Garncarskiej) oraz ul. Straszewskiego (aż pod Wawel), którą będzie można jeździć tylko w jednym kierunku.
Obecnie w Krakowie największy udział w ruchu ma komunikacja miejska – 36,3 proc. Kolejny jest ruch samochodowy (33,7 proc.). Ruch pieszych to 28,4 proc. Dane dotyczące ruchu rowerowego nie są obecnie znane. ZIKiT chce, by ruch samochodowy w centrum ograniczyć w najbliższych latach do 25 proc., a pozostałe trzy kategorie zawierały się w 75 proc, co znacząco wpłynęłoby na poprawę jakości powietrza.
Te założenia wpisują się w politykę transportową miasta, która oprócz dążenia do lepszego skomunikowania różnych rejonów miasta zakłada także działania na rzecz ochrony środowiskowa. Realnie mogłyby zostać wprowadzone jesienią 2017 roku, po akceptacji ze strony mieszkańców.
(wm, ZIKiT)