Będą wielkie zmiany w komunikacji na ŚDM!

Krakowska komunikacja miejska w czasie Światowych Dni Młodzieży będzie oparta o tabor MPK, a krakowian przez tydzień czeka trudna komunikacyjna przeprawa. Wiele obecnych linii tramwajowych i autobusowych zostanie zawieszonych na czas ŚDM, a wiele innych zmieni trasy i godziny kursowania.

Krakowianie podróżujący na co dzień komunikacją tramwajową mają zapewnienie urzędników, że ci postarają się o jak najmniejszą ingerencję w siatkę linii, ale bez pewnych zmian się nie obędzie. Na czas uroczystości organizowanych m.in. na krakowskich Błoniach wyłączone zostanie torowisko na trasie do Cichego Kącika i Salwatora. Dodatkowe utrudnienia pojawią się również w rejonie estakady Lipska-Wielicka. Ruch będzie wstrzymywany na czas przejścia pielgrzymów, którzy ul. Wielicką mają przemieszczać się do podkrakowskich Brzegów.

Dodatkowym utrudnieniem dla pasażerów będzie likwidacja linii kursujących w centrum miasta co 20 minut. Część połączeń zostanie zawieszonych na czas Światowych Dni Młodzieży, inne zmienią trasy swojego kursowania. Pozostałe linie kursujące na co dzień z częstotliwością co 5 lub 10 minut mają być nie tylko utrzymane w obecnym kształcie, ale wspomagane dodatkowymi składami tramwajowymi. Urzędnicy planują również zwiększenie częstotliwości kursowania tramwajów linii numer 4, 8, 50, 24 i 52, które w dni powszednie będą kursowały co 5 minut. W weekendy zwiększy się częstotliwość kursowania tramwajów linii numer 11, 20, 23, 3 oraz 9.

Tabor tramwajowy krakowskiego MPK będzie utrzymany na obecnym poziomie, do pracy skierowane zostaną również emerytowane już składy wycofane przez krakowskiego przewoźnika w związku z zakupem nowoczesnych „Krakowiaków”.

Roszady autobusowe

Zmiany związane z organizacją komunikacji miejskiej w trakcie Światowych Dni Młodzieży obejmą również komunikację autobusową, która zostanie powiększona o cztery dodatkowe autobusy, które zostaną dostarczone do Krakowa jeszcze przed planowanymi ŚDM. Podobnie jak w przypadku komunikacji tramwajowej, także w siatce kursowania autobusów nastąpią duże zmiany związane z zawieszeniem kursowania części linii oraz zmiany trasy kursowania.

Linie autobusowe 572 oraz 502 zostaną zawieszone. W zamian pasażerowie MPK będą mogli korzystać z połączenia kursującej na trasie z Placu Centralnego po dotychczasowej trasie linii 572 a następnie przez Rondo Ofiar Katynia – Cmentarz Pasternik – Modlniczka.

Linię 502 zastąpi połączenie z Placu Centralnego i po dotychczasowej trasie kursowania 502’ki na trasie Cracovia – Centrum Kongresowe. Zmiany dotkną również linię 139 kursującą z Kombinatu – po dotychczasowej trasie – Aleje Trzech Wieszczów – Cracovia – Centrum Kongresowe oraz linii 178 startującej z Mistrzejowic – po dotychczasowej trasie – Łagiewniki.

Urzędnicy planują również stworzenie na czas Światowych Dni Młodzieży czterech dodatkowych buspasów, które będą prowadziły po trasie: Rondo Barei – Pilotów – Rondo Mogilskie – Rondo Grzegórzeckie

Drugi z nowych buspasów pojawi się na trasie: Plac Centralny – Al. Generała Andersa – Bora-Komorowskiego – Opolska – Rondo Ofiar Katynia

Trzeci buspas będzie poprowadzony trasą: Stella-Sawickiego – Nowohucka – al. Powstańców Śląskich – Łagiewniki

Ostatni z buspasów będzie prowadził trasą: al. 29 Listopada – Aleje Trzech Wieszczów – Konopnickiej – Kamieńskiego – Bieżanowska.

Niewykluczone, że w ramach komunikacji autobusowej wzmocniona zostanie również częstotliwość linii kursujących przez Aleje Trzech Wieszczów i Dworzec Główny oraz stworzenie dwóch linii dodatkowych, które pełniłyby rolę komunikacji pielgrzymów pomiędzy poszczególnymi punktami, gdzie planowane są uroczystości w ramach Światowych Dni Młodzieży.

Plan ciągłych zmian

Plan przygotowywany przez urzędników wciąż jest w trakcie szczegółowych ustaleń, wiele zmian może zajść m.in. po wyłonieniu przez Zarząd Infrastruktury Komunalnej i Transportu wykonawcy nowej tymczasowej organizacji ruchu na czas Światowych Dni Młodzieży. Warto przypomnieć, że pierwszy przetarg w tej sprawie został unieważniony – do walki stanęło bowiem zaledwie jedno konsorcjum firm, które zaproponowało kilkukrotnie wyższą kwotę niż limit zaplanowany przez ZIKiT.

(pt)

fot. MPK Kraków

Zobacz także