Na stacji Kraków Bonarka instalowane są tablice dynamicznej informacji dla podróżnych. Nowe urządzenia pojawią się również na innych peronach linii kolejowej pomiędzy Krakowem a Podborami Skawińskimi – trzech w Krakowie i dwóch w gminie Skawina.
Pasażerowie na stacji Kraków Bonarka już niedługo będą mogli skorzystać z dodatkowych informacji o rozkładzie jazdy dzięki zamontowanym wyświetlaczom, tablicom i ekranom z rozkładami jazdy.
System obejmuje też zapowiedzi głosowe zintegrowane z komunikatami na wyświetlaczach. W przypadku zmian w rozkładzie jazdy, system jest aktualizowany, by pasażer otrzymywał bieżące informacje. Dodatkowo zamontowano nowe nagłośnienie.
Takie same tablice pojawią się na stacjach pomiędzy Krakowem a Podborami Skawińskimi. Oprócz stacji Kraków- Bonarka, PKP PLK SA planuje zamontować tablice na przystanku Kraków Łagiewniki oraz Sanktuarium. Wartość prac to niemal 13 mln zł na projekt i montaż urządzeń.
W drugiej połowie 2018 roku rozpoczęła się przebudowa linii łączącej Kraków Płaszów z Podborami Skawińskimi, która objęła również stację Bonarka. Remont trwał trzy lata. W ramach modernizacji powstały dwa perony oraz kładka, łącząca je z ulicami Puszkarską i Tischnera. Nowe perony mają 200 m i 300 m długości, są większe i wyższe niż dotychczasowe. Zostały wyposażone w ścieżki naprowadzające oraz nawierzchnie o zróżnicowanej strukturze. Pojawiły się także oznaczenia w alfabecie Braille’a. Wiaty, ławki, tablice informacyjne, latarnie i bariery ochronne są stylizowane i malowane w kolorze antracytowym. Wynika to z faktu, iż stacja wpisana jest do rejestru zabytków – jej współczesny wygląd ma przypominać historię tego miejsca (pierwsze pociągi jeździły tędy już w 1884 r., gdy otwarto Galicyjską Kolej Transwersalną.
Z kolei kładka, która łączy perony z ulicami zlokalizowanymi po obu stronach torów, jest w pełni zadaszona oraz wyposażona w windy i klatki schodowe. W ramach prac wymienione zostały również tory, rozjazdy i sieć trakcyjna, dwie nastawnie zastąpiono jednym budynkiem, pojawiły się także nowe urządzenia kolejowe oraz cyfrowe systemy sterowania ruchem.
Na stacji Kraków Bonarka zatrzymują się pociągi relacji Kraków–Skawina oraz zmierzające w kierunku Zakopanego, Bielska-Białej, Wadowic i Oświęcimia. Modernizacja krakowskiej stacji jest częścią przebudowy linii kolejowej nr 94 między Krakowem Płaszowem a Podborami Skawińskimi. Wartość inwestycji to 250 mln zł.
fot. PKP PLK SA
Jarek Strzeboński