Strefa czystego transportu w Krakowie. Ilu mieszkańców musi wymienić stare auto na nowe?

Jeszcze w tym miesiącu Rada Miasta Krakowa zdecyduje o ustanowieniu strefy czystego transportu. Obejmie ona cały obszar miasta. Od 2026 roku do Krakowa nie będzie można wjechać samochodem, który nie spełnia odpowiednich norm emisyjnych. Wprowadzenie strefy czystego transportu będzie oznaczać, że 100 tys. aut krakowianie muszą wymienić na nowe.

Obostrzenia strefy czystego transportu zaczną obowiązywać od 1 lipca 2024 roku. Od tego dnia do Krakowa nie wjadą samochody, które nie spełniają wymagań określonych w poniższej tabeli.

Od 1 lipca 2026 r., wszystkie pojazdy, niezależnie od daty ostatniej rejestracji, podlegać będą tym samym wymogom. W przypadku pojazdów zasilanych benzyną (LGP) – min. norma Euro 3/ Euro III lub odpowiadające im lata produkcji, a w przypadku pojazdów z silnikami Diesla – min. norma Euro 5/ Euro V lub odpowiadające im daty produkcji). To oznacza, że z ulic powinny zniknąć auta benzynowe wyprodukowane przed 2001 rokiem, a diesli – sprzed 2010. Łukasz Franek, dyrektor Zarządu Transportu Publicznego tłumaczy, że te obostrzenia zaczną obowiązywać obecnych użytkowników samochodów za 4 lata. Wcześniej wejdą w życie przepisy dla osób, które teraz kupują samochody.

Co to oznacza dla krakowian? Ile samochodów muszą wymienić? Według dyrektora Łukasza Franka mitem są informacje, że skala wymiany samochodów jest ogromna. W Centralnym Rejestrze Pojazdów jest ok. 250 tys. samochodów, zarejestrowanych w Krakowie, a niespełniających norm dla strefy czystego transportu. – Większość tych samochodów nie istnieje, tylko ich do tej pory nie wyrejestrowano – twierdzi dyrektor ZTP. Według jego wyliczeń w 2019 roku norm dla strefy nie spełniało ok. 130 tys. aut jeżdżących po ulicach Krakowa. To jednak aż jedna czwarta wszystkich samochodów należących do krakowian. Dyrektor Franek dodaje, że obecnie możemy mówić o tym, że ok. 100 tys. aut w Krakowie nie spełnia norm dla strefy czystego transportu. _ W roku 2026 trzeba będzie wymienić na nowe 26-letnie samochody. To chyba nie jest jakieś bardzo restrykcyjne wymaganie – mówi Łukasz Franek.

Bartosz Piłat z Polskiego Alarmu Smogowego zaznacza, że nie ma metody precyzyjnie określającej, co krakowianie mają w garażu. Ale z badań PAS wynika, że jest rosnąca tendencja wymiany starych aut na nowe, więc za cztery lata samochodów niespełniających norm dla strefy czystego transportu będzie jeszcze mniej. Bartosz Piłat podkreśla, że wprowadzenie strefy czystego transportu w Krakowie jest konieczne, by obniżyć emisję tlenku azotu. Zaznacza, że w innych europejskich metropoliach wymagania dla aut, które mogą się poruszać po ulicach, są duże ostrzejsze niż proponowane pod Wawelem.

(GS)

12 KOMENTARZE

Najnowsze

Co w Krakowie