Zakończyły się konsultacje społeczne na temat wprowadzenie w Krakowie strefy czystego transportu. ich efektem są zmiany w harmonogramie wprowadzania ograniczeń w ruchu dla najstarszych samochodów. Strefa czystego transportu zostanie wprowadzona rok później niż zapowiadali to pierwotnie urzędnicy i będzie wdrażana w dwóch etapach. Ale strefa będzie od razu pokrywała się z granicami administracyjnymi miasta, choć początkowo miała być wprowadzona – jako pierwszy etap – na obszarze objętym tzw. drugą obwodnicą.
„Termin wprowadzenia strefy czystego transportu określono na 1 lipca 2024 r., tj. opóźniono go o ponad rok w stosunku do pierwotnego projektu przedstawionego podczas konsultacji. Nowo zaproponowana data jest między innymi wynikiem postulatów zgłaszanych przez uczestników konsultacji” – informuje magistrat. W miejsce początkowo konsultowanych sześciu etapów wdrażania strefy czystego transportu, zaproponowano dwa etapy. Pierwszy rozpoczynający się 1 lipca 2024 r. oraz drugi rozpoczynający się 1 lipca 2026 r. Dodatkowo przedstawiono łagodniejsze wymagania dotyczące wieku pojazdów i spełnianych przez te samochody norm emisji spalin EURO. Pojazdy zarejestrowane po raz ostatni przed 1 stycznia 2023 r. będą podlegały bardzo łagodnym ograniczeniom. Pojazdy zarejestrowane po raz ostatni po 1 stycznia 2023 r. będą podlegały nieco surowszym ograniczeniom. Oznacza to, że mieszkańcy decydujący się od tego momentu (1 stycznia 2023 r.) na zakup pojazdu muszą pamiętać, że zakupiony przez nich samochód musi spełniać wyższe normy emisji spalin EURO.
Od 1 lipca 2026 r., wszystkie pojazdy, niezależnie od daty ostatniej rejestracji, podlegać będą tym samym wymogom. W przypadku pojazdów zasilanych benzyną (LGP) – min. norma Euro 3/ Euro III lub odpowiadające im lata produkcji, a w przypadku pojazdów z silnikami Diesla – min. norma Euro 5/ Euro V lub odpowiadające im daty produkcji). Oto minimalne wymagania dla samochodu osobowego, ciężarowego o dopuszczalnej masie do 3,5 t zasilanych benzyną (również z instalacją LPG) oraz z silnikiem Diesla:
Od zasad funkcjonowania strefy czystego transportu przewidziano wyłączenia. „Biorąc pod uwagę szczególne uwarunkowania, jak i postulaty zgłaszane podczas konsultacji społecznych, bezterminowy wjazd do SCT przewidziano m.in. dla pojazdów historycznych i pojazdów specjalnych. Dodatkowo, dbając o szczególne potrzeby osób starszych, bezterminowym wyłączeniem objęto pojazdy, których właścicielami są osoby w wieku co najmniej 70 lat. Należy także dodać, że zgodnie z zapisami Ustawy o elektomobilności i paliwach alternatywnych, wyłączeniem objęte są również pojazdy do przewozu osób niepełnosprawnych” – informuje Urząd Miasta.
Granice strefy czystego transportu będą pokrywały się z granicami administracyjnymi miasta Krakowa. „Dążenie do objęcia strefę tak dużego obszaru wynika z chęci zapewnienia wysokiej efektywności rozwiązania, jak również faktu równości wszystkich mieszkańców wobec wprowadzanych zasad – im większy będzie obszar SCT, tym lepszy będzie efekt poprawy jakości powietrza” – tłumaczą urzędnicy.
Projekt uchwały Rady Miasta w sprawie wprowadzenia strefy czystego transportu zostanie teraz poddany konsultacjom społecznym.
(GS)