Światowa premiera pierwszego przegubowego autobusu na wodór w Krakowie [zdjęcia]

W siedzibie firmy Solaris o godz.12  oraz w Krakowie o godz.14, swoją oficjalną premierę miał  Urbino 18 hydrogen – pierwszy przegubowy autobus wodorowy marki Solaris. To światowa premiera tego autobus w wersji 18-metrowej. Dziennikarze i zaproszeni goście mieli okazje obejrzeć pojazd na terenie zajezdni autobusowej w Płaszowie. Testy autobusu na regularnej linii w Krakowie są planowane w przyszłym roku.

Takie autobusy będą kiedyś jeździć po Krakowie

Zdjęcie 1 z 43

Urbino 18 hydrogen to autobus przegubowy o długości 18 metrów, którego głównym źródłem energii jest wodór. Sercem Urbino 18 hydrogen jest najnowocześniejsze dostępne na rynku ogniwo wodorowe, pełniące funkcję miniaturowej elektrowni wodorowej. W ogniwie wodór przekształcany jest w energię elektryczną, przekazywaną następnie do układu napędowego. Premierowy pojazd nie posiada klasycznej komory silnika, ponieważ został wyposażony w napęd modułowy. Zaoszczędzone w ten sposób miejsce pozwoliło na zwiększenie pojemności pasażerskiej. Co więcej, dzięki eliminacji komory silnika poszerzyła się również przestrzeń na dachu pojazdu, gdzie zamontowano kompozytowe, lekkie butli z wodorem o łącznej pojemności 51,2 kg. Zastosowanie napędu modułowego ułatwi również serwisowanie pojazdu, gdyż główne elementy układu napędowego dostępne są z poziomu podłogi.

W przegubowym Solarisie energia z ogniwa wodorowego jest przekazywana bezpośrednio do układu Zastosowane w pojeździe baterie Solaris o pojemności około 60 kWh pełnią funkcję wspomagającą, np. podczas przyspieszania, wykorzystywane są także do rekuperacji. Proces zatankowania zbiorników do pełna zajmuje ok. 20 minut.

Dzięki zastosowanej technologii wodorowej oraz zwiększonej liczbie nowych i lekkich zbiorników na wodór, premierowy pojazd doskonale sprawdzi się na długich trasach. Na jednym tankowaniu będzie mógł pokonać ok. 350 km w różnych warunkach pogodowych. W zależności od konfiguracji, na jego pokładzie może podróżować nawet 140 osób. Najnowszy model może być również homologowany w klasie II, co umożliwia obsługę tras międzymiastowych.

 Autobus będzie dostępny w czterech wariantach układu drzwi: 2-2-2-0, 1-2-2-0, 1-2-2-2 oraz 2-2-2-2. Standardowym rozwiązaniem w nowym modelu będzie system klimatyzacji przestrzeni pasażerskiej z funkcją grzania pompą ciepła, która do uzyskania odpowiedniej temperatury wykorzystuje ciepło pochodzące z otoczenia. Klimatyzacja miejsca pracy kierowcy zasilana jest z układu przestrzeni pasażerskiej. W ramach dodatkowych funkcjonalności klienci będą mogli wybrać m.in. rozwiązania z zakresu ADAS, czyli automatycznych systemów wsparcia kierowcy, takich jak MirrorEye czy Mobileye Shield+.

Od 24 czerwca Krakowie kursuje autobus wodorowy – zeroemisyjny miejski Solaris Urbino 12 hydrogen. Jest to pojazd całkowicie bezemisyjny, a jedynymi „emisjami” w procesie użytkowania tego autobusu jest para wodna. Autobus  wyposażony jest  w ogniwo wodorowe o mocy 70 kW i 5 zbiorników wodoru o łącznej pojemności ponad 35 kg.   Na jednym pełnym tankowaniu może przejechać do 350 km. Autobus kursuje na linii nr 128 oraz 123 i 304. 

W kwietniu tego roku PKN ORLEN uruchomił w Krakowie swoją pierwszą w Polsce mobilną stację tankowania wodoru. W przyszłym roku otwarte zostaną kolejne dwie stacje wodorowe w Polsce, które będą dostępne dla wszystkich użytkowników pojazdów napędzanych paliwem wodorowym. Do stacji tankowania wodoru w Krakowie dostawy tego ekologicznego paliwa trafiają z rafinerii w Trzebini, należącej do spółki ORLEN Południe. Wszystko za pomocą „bateriowozu”, czyli kontenera ze zbiornikami, w którym jest zmagazynowane 400 kg wodoru. To ilość, która pozwala zatankować do pełna miejski autobus wodorowy ponad 11 razy.

Krakowski przewoźnik w najbliższych latach planuje zakup nawet 150 autobusów zasilanych wodorem z wykorzystaniem środków unijnych oraz związaną z tym przebudowę Stacji Obsługi Autobusów w Płaszowie.

(JS) (fot. Andrey Rafael/KRKnews)

 

1 KOMENTARZ

Najnowsze

Co w Krakowie