Z 1,5 mln zgłoszeń na numer alarmowy 112, aż 60 proc. to zgłoszenia głuche i niezasadne – to statystyka pracy Małopolskiego Centrum Powiadamiania Ratunkowego w 2021 r.
Tylko w wakacje ubiegłego roku pracownicy Centrum odebrali ponad 400 tysięcy fałszywych zgłoszeń. Dlatego rusza kampania #112tonieżarty, która ma na celu powstrzymać przed bezpodstawnym wykręceniem numeru alarmowego.
– Ludzie dzwonią dla żartu, czasem są to głuche telefony, ale potrafią też pytać o pogodę czy PIN do telefonu. Widząc te dane, w ramach programu poprawy bezpieczeństwa dla miasta Krakowa na lata 2022–2024 pn. „Bezpieczny Kraków” postanowiliśmy stworzyć kampanię społeczną #112tonieżarty – podaje policja.
Są osoby, które traktują połączenie z numerem 112 jako dobry żart.
– Nie pomagają nawet kary przewidziane w kodeksie wykroczeń – za umyślnie blokowanie numeru alarmowego bez uzasadnionej przyczyny grozi kara aresztu, ograniczenia wolności albo grzywny do 1500 zł – przestrzega policja.
Statystki nie pozostawiają złudzeń. W 2021 r. w Polsce spośród wszystkich 21 142 520 zgłoszeń:
- liczba zgłoszeń zasadnych wynosiła 7 852 875
- liczba zgłoszeń niezasadnych wynosiła 7 605 779
- liczba zgłoszeń anulowanych wynosiła 5 683 866.
– Z tego powodu został stworzony program poprawy bezpieczeństwa dla miasta Krakowa na lata 2022-2024 pn. „Bezpieczny Kraków” i w jego ramach powstała kampania #112tonieżarty podejmująca ten niezwykle istotny problem – informuje policja.