Prowadzisz małą lub średnią firmę i poszukujesz pracownika do swojego zespołu? Czeka cię zadanie, które nie pozostanie bez wpływu na dalsze losy przedsiębiorstwa. Wiedząc, jak ważny i niełatwy to proces, postanowiliśmy zebrać wiedzę naszych ekspertów w formie tego artykułu. Zostań z nami!
Określ swoje potrzeby
Wiele problemów związanych z poszukiwaniem pracowników wynika z tego, że pracodawcy nie określają wystarczająco dokładnie profilu poszukiwanego specjalisty. Takie firmy tak naprawdę nie wiedzą, kogo szukają. W efekcie do procesu rekrutacyjnego wdziera się mnóstwo losowości, a to oznacza proszenie się o kłopoty. Jeśli nie jesteś więc przekonany, że potrafisz stworzyć profil przyszłego pracownika lub w twojej firmie nie znajduje się nikt, kto mógłby to zrobić, poproś o pomoc specjalistę, na przykład od employer brandingu.
Mierz siły na zamiary
Warto zachować równowagę między oczekiwaniami względem pracownika a możliwościami finansowymi firmy. Pracodawcy z reguły chcą oszczędzać na każdym kroku, co jest naturalnym, lecz destrukcyjnym odruchem. Pieniądze zainwestowane w osobę zatrudnioną mogą zwrócić się z nawiązką. Oczywiście wysokość pensji jest kształtowana przez mnóstwo czynników, a pracodawca ma wpływ na niewiele z nich. Załóżmy na przykład, że jest ci potrzebny specjalista świadczący usługi informatyczne dla firm — Kraków posiada w tym przypadku znacznie wyższe standardy płacowe niż Lublin lub Rzeszów. Ten prosty przykład trafnie obrazuje złożoność procesu rekrutacyjnego. Szukając pracownika, należy wziąć pod uwagę mnóstwo czynników — od stawianych mu wymagań po lokalizację.
Zmiana standardów na rynku
Pracodawca nie jest wszechmogący, choć jeszcze 15 lub 20 lat temu był. Obecnie proces rekrutacyjny jest znacznie bardziej dwustronny niż kiedykolwiek wcześniej. Kandydaci na pracowników mają liczne wymagania i poddają potencjalnych pracowników dokładnej analizie. Będąc świadomą takiego stanu rzeczy, firma może zyskać wiele — na przykład wymarzonego specjalistę.
Szukaj we właściwym miejscu
Metody poszukiwania pracowników, które były skuteczne jeszcze 5 lat temu, obecnie mogą już być zawodne. Świetnym przykładem tej zmiany są platformy zbierające ogłoszenia z wielu branż i dziedzin — nie tylko rekrutacyjne. Niegdyś cieszyły się one ogromną popularnością wśród pracodawców. Obecnie istnieje jednak wiele nowoczesnych serwisów stworzonych z myślą o procesach rekrutacyjnych. Doskonale adresują one potrzeby zarówno pracodawców, jak i poszukujących zatrudnienia. Obecnie istnieją również strony internetowe tego typu, skoncentrowane na jednej branży — na przykład IT. Warto korzystać z tych produktów.
Outsourcing procesu rekrutacji?
To świetne rozwiązanie, z którego korzysta coraz więcej firm. Oczywiście oddanie całego procesu poszukiwania pracownika w ręce zewnętrznej organizacji kosztuje, lecz warto potraktować taki wydatek w kategorii mądrej inwestycji. Dzięki temu zminimalizujesz czas i energię włożone w ten proces, maksymalizując korzyści.