Szykuje się rewolucja transportowa w centrum!

fot. KRKnews.pl

Od sierpnia na ul. Franciszkańską i pl. Wszystkich Świętych wjadą wyłącznie samochody z uprawnieniami. O zmianach w organizacji ruchu w ścisłym centrum Krakowa, mających usprawnić ruch tramwajów poinformowali dziś urzędnicy.

– Ze względu na duży ruch samochodów, czas przejazdu pomiędzy placem Wszystkich świętych, a Pocztą Główną wynosi nierzadko 6 min., a powinien 2-3 min. Dlatego podejmujemy działania zmierzające do ograniczenia ruchu w samochodów w tej części miasta – mówił we wtorek Łukasz Gryga, Dyrektor Wydziału Miejskiego Inżyniera Ruchu.

Tranzyt

Urzędnik podkreślał, że z pomiarów ruchu wjazdowego i wyjazdowego w ścisłym centrum wynika, że 60 proc . to tranzyt. Na tę liczbę składają się przejazdy mieszkańców podstrefy P1 I, taksówek, dostawców i różnych instytucji posiadających wjazdówki.

Co nas czeka?

Proponowane przez urzędników zmiany można śmiało nazwać rewolucyjnymi. W sierpniu znak zakazu wjazdu zostanie ustawiony na wlocie w ul. Franciszkańską od strony Filharmonii. Dotychczas ograniczenia ruchu obowiązywały w rejonie wjazdu na parking przed magistratem. Wjazd na ogólnodostępny parking przy klasztorze Franciszkanów od strony pl. Wszystkich świętych będzie niemożliwy, kierowcy dostaną się nań od strony ul. Poselskiej.

Co istotne, nie zmienią się zasady wjazdu dla samochodów uprawnionych. Z tej trasy w dalszym ciągu będą mogli korzystać mieszkańcy, taksówkarze i posiadacze wjazdówek.

Kolejna zmiana jest znacznie poważniejsza. W godzinach, od 7.00 do 18.00, a więc w czasie, w którym natężenie ruchu jest największe, na odcinku pomiędzy ul. Dominikańską i Poselską, z ruchu zostanie wyłączona ul. Dominikańska. Przejadą tamtędy wyłącznie tramwaje, rowery i samochody służb.

Przejazd nie będzie możliwy nawet dla posiadaczy wjazdówek.

Długa

Zmiany szykują się również na ul. Długiej. I to wcześniej, bo jeszcze w lipcu. To pokłosie kwietniowego eksperymentu z montażem mini-separatorów.

Te pojawią się na całej długości ulicy, w miejscach, gdzie wyznaczone są miejsca postojowe. Jak wyliczał Gryga, o ile w pierwszym kwartale 2019 roku na odcinku na którym zostały zamontowane separatory doszło do 22 zatrzymań ruchu tramwajowego, o tyle w drugim kwartale, po ich instalacji było ich jedynie 4.  Jak poinformował Zarząd Dróg Miasta Krakowa, ich montaż rozpoczął się w nocy z poniedziałku na wtorek. – Gumowe oddzielacze w ciągu kilku najbliższych dni pojawią się w kilkudziesięciu miejscach w zatokach parkingowych, graniczących z torowiskiem. Separatory zostaną uzupełnione w miejscach, gdzie nie zostały zamontowane podczas pilotażu – powiedziała Magdalena Wasiak z ZDMK.

Koszt montażu separatorów na ul. Długiej to ok. 70 tys. zł. Oprócz nich, na ulicy malowane są jaskrawe, biało-czerwone pasy, mające jeszcze bardziej uczulac kierowców na konieczność prawidłowego parkowania.

Zobacz także