Ten charakterystyczny budynek, który mijają wszystkie pociągi wjeżdżające do Krakowa od strony Katowic i Warszawy, to budynek nastawni. Ostatnio modernizowany był w latach 80-tych XX wieku. Wtedy też uruchomiono w nim bardzo nowoczesną na ówczesny czas nastawnię przekaźnikową. Teraz budynek przeszedł gruntowny remont.
Budynek nastawni na krakowskim Dworcu Głównym zmienia swoje oblicze. Jak informują kolejarze z PKP, nastawnia jest modernizowana.
– Powstają w niej nowe pomieszczenia biurowe dla kolejarzy. Obiekt przechodzi termomodernizację, a instalacje wewnątrz są wymieniane na nowoczesne. Dzięki temu budynek będzie bardziej przyjazny dla środowiska, a jego koszty utrzymania zmniejszą się – informuje Piotr Hamernik z PKP PLK SA.
To zmiany widoczne z zewnątrz, ale już w roku 2018 nastawnia została wyposażona w nowoczesny systemy sterowania ruchem kolejowym (srk) zwiększający poziom bezpieczeństwa podróżnych m.in. na krakowskiej linii średnicowej.
– Nowoczesne urządzenia srk odpowiadają za bezpieczne prowadzenie pociągów i wspierają codzienną pracę dyżurnych ruchu. W XXI wieku zmodernizowane linie kolejowe dysponują najnowszymi technikami sterowaniem ruchem pociągów. Tak jest na trasie E30 między Krakowem Głównym a Podłężem. Na odcinku powstały dwa lokalne centra sterowania (LCS), odpowiadające za sprawny i bezpieczny przejazd pociągów. Ich rola jest kluczowa, ponieważ pomiędzy Krakowem Płaszowem a Krakowem Głównym dobudowywane są dwa dodatkowe tory i znacznie zwiększy się liczba składów – informuje PKP
fot. PKP PLK SA
Nowy system sterowania to więcej możliwości obsługi pociągów przejeżdżających przez najważniejszą stację Małopolski. Dotychczasowy system przekaźnikowy z lat osiemdziesiątych miał ograniczenia. Nowe rozwiązanie daje dyżurnym ruchu dodatkowe możliwości prowadzenia pociągów. O0d 2018 roku pociągi przejeżdżające przez węzłową stację Kraków Główny mają możliwość wykorzystywania ponad 1400 różnych układów. Jest to szczególnie ważne dla zapewnienia dobrej obsługi podróżnych w momentach nieprzewidzianych zdarzeń, ewentualnych usterek toru lub pociągów.
(JS)