Trwają intensywne prace związane z budową trasy tramwajowej na Górkę Narodowa. Kiedy zaczęto kłaść tory tramwajowe okazało się, że tramwaj ma przejeżdżać w niewielkiej odległości od niektórych bloków. Cześć mieszkańców domaga wybudowania ekranów akustycznych ale są tez i tacy którym bliskość tramwaju się podoba.
Na nic zdały się konsultacje, wizualizacje, filmy na YouTube z planowanym przebiegiem. Po tym jak położono pierwsze tory, cześć mieszkańców zaczęła postulować konieczność wybudowania ekranów akustycznych. Według mieszkańców bariery dźwiękochłonne przydałyby się w szczególności w dwóch miejscach przy blokach wzdłuż ulicy Pachońskiego
Spytaliśmy mieszkańców pobliskich bloków, co sądzą o prowadzonych pracach. Newralgicznym punktem jest torowisko, powstające tuż przy bloku przy ulicy Pachońskiego 16 . Tramwaj będzie przejeżdżał nawet kilka metrów od okien jego mieszkańców.
– Będziemy mieć tramwaj pod samym nosem. To skandal – rozkłada bezradnie ręce mieszkanka bloku.
– Ta linia przebiega bardzo blisko budynku. Podobno na jednym ze spotkań odnośnie planów budowy tramwaju mówiono, że ekrany nie są przewidziane – mówi mieszkaniec ulicy Pachońskiego i dodaje, ze ekrany tak blisko bloków będą stanowiły problem dla mieszkańców niższych kondygnacji – Jakby ekrany powstały, to mieszkańcy na parterze i pierwszym piętrze będą mieli ciemno przez cały rok. No i widok raczej mało ciekawy.
Co na to urząd. Jak wyjaśni magistrat nie istnieją przepisy techniczno-budowlane, które określają dopuszczalną odległość obiektu od linii tramwaju. Jak zapewnia Zarząd Inwestycji Miejskich 60 % torowiska będzie zielone, co ma wyciszyć odgłosy przejeżdżających pojazdów.
Ale są tez tacy, którym bliskość tramwaju się podoba. Bede miał blisko na przystanek. Do tej pory jazda autobusem przy ciągłych remontach Prądnickiej i Opolskiej to był koszmar. Jak tramwaj powstanie, dojazd będzie szybszy i wygodniejszy tylko, ze już nie będzie wymówki, że nie zdążyło się do pracy bo były korki – śmieje się na Piotr ale zaznacza, ze on tramwaju nie będzie miał pod oknami bo mieszka w głębi osiedla – Mogę być nieobiektywny – dodaje ze śmiechem
Bliskość tramwaju niesienie za sobą również wymierne plusy. Według analizy portalu domy.pl klienci poszukujący ofert sprzedaży i wynajmu mieszkań przywiązują ogromną wagę do dostępności komunikacji w miejscu położenia nieruchomości. To zaraz po cenie drugie, najważniejsze kryterium – wskazało je aż 82 proc. klientów (cenę wskazało 89 proc.). Optymalnie jest, gdy przystanek linii umożliwiającej dojazd do innych części miasta znajduje się nie dalej niż w odległości kilkuset metrów od budynku. Jeżeli jest to przystanek tramwajowy – oferta ma dodatkowy atut.
Powstająca linii tramwajowa KST Krowodrza Górka – Górka Narodowa będzie miała łącznie ok. 5,5 km długości. W ramach zadania powstaną aż 23 perony tramwajowe, 3 parnikgi P+R i aż 7 obiektów inżynierskich, które pozwolą na sprawne przemieszczanie się tramwajów na północ miasta. W ramach inwestycji powstaje nowy układ drogowy głównie o charakterze osiedlowym.
Budowa Krakowskiego szybkiego Tramwaju to także 6,3 km ścieżek rowerów i ciągów pieszo-rowerowych, ekrany akustyczne tam gdzie jest to konieczne dla zapewnienia komfortu mieszkańców. Krakowski Szybki Tramwaj na Górkę Narodową to szereg rozwiązań proekologicznych. Ponad 60 proc. torowiska będzie zielona.