Trasa Pychowicka kosztem „zabytków”

Musisz przeczytać

Kraków może pożegnać się z kolejną atrakcją turystyczną na terenie miasta. Chodzi o Jaskinie Wiślaną, która niebawem zniknie z mapy turystycznej Krakowa. Zastąpi ją węzeł Trasy Pychowickiej, a przynajmniej tego chce część krakowskich radnych, którzy forsują plan wyburzenia i zalania jaskini betonem.

Trasa Pychowicka ma ułatwić życie wielu mieszkańcom Krakowa i okolic, którzy wygodniej i bezpieczniej będą mogli podróżować na trasie do stolicy Małopolski. Według szacunków Zarządu Infrastruktury Komunalnej i Transportu, dziennie z Trasy Pychowickiej korzystać ma aż 30 tys. samochodów. Niestety wiele wskazuje na to, że odbędzie się to kosztem niezwykłej jaskini, co nie podoba się części mieszkańców oraz speleologów penetrujących jaskinię.

– To niezwykłe miejsce, naturalne dzieło sprzed tysięcy lat, które teraz ktoś chce zalać betonem. Równie dobrze niebawem padnie pomysł utworzenia wesołego miasteczka na Wzgórzu Wawelskim i co, wyburzą Wawel? – dopytuje Pan Sławomir Kwiek, miłośnik speleologii.

O walorach Jaskini Pychowickiej nikogo dodatkowo nie trzeba przekonywać. To jedna z największych atrakcji Bielańsko-Tynieckiego Parku Krajobrazowego. Posiada 100 metrów długości i 6 metrów różnicy poziomów. Jaskinia położona jest w zboczu kamieniołomu Księżą Góra, który według planów lokalnych polityków, podzieli los jaskini i zamieni się w nowoczesny węzeł samochodowy.

Warto dodać, że po drugiej stronie Wisły znajduje się tyniecki Las Łęgowy, który również odczuje budowę nowej 3-pasmowej trasy i niestety straci swój dziewiczy charakter. To oznacza, że Kraków, który cierpi na brak lasów i naturalnych atrakcji pozbędzie się nielicznych miejsc, gdzie krakowianie mogą spacerować i cieszyć się pięknymi widokami.

Jednym z pomysłów, który pomógłby zachować jaskinię jest utworzenie nad nią estakady, ale to rozwiązanie dużo droższe i z pewnością wymagające większego zaangażowania planistów, samorządowców i samego wykonawcy inwestycji. Trasa Pychowicka mierząca długość 6,9 km będzie podzielona na 7 odcinków, które mają połączyć Trasę Zwierzyniecką z Trasą Łagiewnicką, a tym samym stworzyć obwodnicę Krakowa umożliwiającą szybsze i wygodniejsze podróżowanie.

(pt)

iStock.com/Goran Anicic

- Advertisement -spot_img

Przeczytaj również

0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments
- Advertisement -spot_img

Najnowsze

KRK News Poleca