Krakowscy radni podzieleni w sprawie budowy Trasy Łagiewnickiej. Inwestycja ma nie tylko poprawić komunikację, ale również wpłynąć na poprawę jakości powietrza – wszystko kosztem blisko 1,3 mld złotych. Zdaniem części radnych – to za dużo, bo Kraków nie wypłaci się z długów.
Budowa Trasy Łagiewnickiej zakłada, że na południu Krakowa powstanie trzypasmowa droga oraz zupełnie nowy, blisko 4-kilometrowy odcinek torowiska tramwajowego. Dodatkowo w ramach inwestycji powstanie również tunel. – Nie mamy alternatywy – przekonywał podczas wczorajszej sesji Rady Miasta Krakowa, wiceprezydent Tadeusz Trzmiel. Jego zdaniem to najtańszy z możliwych wariant budowy trasy, która miałaby powstać w ramach powołania jednoosobowej spółki, dzięki czemu miasto uniknęłoby ogromnego zadłużenia.
– Tak czy inaczej będziemy spłacać tę inwestycję przez dziesiątki lat – przekonywał jeden z radnych. I miał rację – z wyliczeń wynika, że trasa, która miałaby powstać do 2021 będzie spłacana przez miasto do 2042 roku – rocznie byłby to koszt bagatela 61 mln złotych. To właśnie aspekt finansowy podzielił krakowskich radnych, którzy nie są przekonani czy budowa aż 3-pasmowej Trasy Łagiewnickiej jest konieczna. – Jakie są prognozy natężenia ruchu. Niebawem część aut zostanie przekierowane na wschodnią obwodnicę Krakowa i może się okazać, że trzecia obwodnica nie będzie już tak potrzebna – mówił radny Grzegorz Stawowy.
Zdaniem wiceprezydenta Trzmiela 3-pasmowa trasa w obu kierunkach, to wybiegnięcie w przyszłość. – Jeśli zbudowalibyśmy dwie jezdnie po dwa pasy, to ten układ wypełniłby się pod dwóch latach, nawet przy S7 na wschodzie Krakowa – tłumaczył wiceprezydent. Część radnych ironizowała, że Kraków chce budować obwodnicę, która zawstydziłaby dwupasmową autostradę A4.
Trasa Łagiewnicka ma być częściowo sfinansowana z funduszy Unii Europejskiej, spółki Polskie Inwestycje Rozwojowe oraz z kredytu zaciągniętego w Europejskim Banku Inwestycyjnym. W sumie budowa pochłonie blisko 1,3 mld złotych. Ostateczne decyzje w sprawie budowy Trasy Łagiewnickiej mają zapaść w lutym.
(pt)