Ostatnie spotkanie konsultacje dotyczące tras Pychowickiej i Zwierzynieckiej nie cieszyło się wielkim zainteresowaniem. Ale może trudno się temu dziwić, skoro odbywało się ono w tym samym czasie, kiedy Polska grała z Meksykiem na Mistrzostwach Świata w Piłce Nożnej. Nawet prowadzący spotkanie uznał, że to ważny mecz – na początku informował, że po 30 minutach jest 0:0, a w trakcie dyskusji, że Robert Lewandowski nie strzelił rzutu karnego, a pod jej koniec, że mecz zakończył się remisem.
Kiedy rozpoczynało się spotkanie, na sali siedziało ok.40 osób. Rzędy krzeseł z tyłu sali były puste…

Ale po chwili pojawiła się grupa z transparentami. W liczbie podobnej do dotychczasowych uczestników spotkania. To obrońcy lasu łęgowego, którzy domagają się przeprojektowania tras Pychowickiej i Zwierzynieckiej, by nie zniszczyły cennych terenów przyrodniczych. W trakcie dyskusji zaapelowali, by żaden z przedstawionych wariantów nie był realizowany.
W trakcie prowadzonych od kilku tygodni konsultacji na temat przebiegu tras Pychowickiej i Zwierzynieckiej aktywiści miejscy i ekolodzy zawracają uwagę na konieczność ochrony terenów cennych przyrodniczo. Chodzi o las łęgowy, przez który – na długości kilkudziesięciu metrów – ma przebiegać trzecia obwodnica miasta Krakowa. Część osób biorących udział w konsultacjach wskazuje na potrzebę rezygnacji z obiektów realizowanych w obszarze lasu łęgowego. Stąd pojawił się pomysł na wytyczenie jeszcze jednego wariantu dla trasy Pychowickiej – z tunelem dla linii tramwajowej. Pierwotne założenia wykluczały takie rozwiązanie – ze względu na konieczność dodatkowych wywłaszczeń nieruchomości i wyburzeń budynków. Ten wariant miał być gotowy i przedstawiony na środowym spotkaniu konsultacyjnym, ale okazało się, że wykonawca opracowania potrzebuje więcej czasu. jak zapewnił nas przedstawiciele spółki Trasy Łagiewnickiej, taki wariant zostanie przedstawiony w ciągu kilku tygodni – razem z wnioskami z konsultacji.
Pierwotnie opracowano 4 warianty przebiegu trasy Pychowickiej i 4 warianty trasy Zwierzynieckiej. Jednak w trakcie procesów ich opiniowania Wody Polskie i Urzęd Żeglugi Śródlądowej, wskazały konieczność opracowania rozwiązań, które będą uwzględniały zachowanie rezerwy dla realizacji w przyszłości Kanału Krakowskiego. Wobec tego projektant został zobowiązany do opracowania dodatkowych wariantów. Warianty te uzyskały pozytywną opinię w/w instytucji. Tak powstały warianty poddawane konsultacją (4 dla trasy Zwierzynieckiej i 2 dla trasy Pychowickiej). Zaprezentowane warianty w przypadku trasy Pychowickiej różnią się sposobem przekroczenia Wisły. Zaś dla trasy Zwierzynieckiej różnią się przebiegiem tunelu pod Wzgórzem Św. Bronisławy oraz obecnością lub brakiem linii tramwajowej.
Tu można odsłuchać spotkania konsultacyjnego, które odbyło się 22 listopada 2022 roku…
(GS) (fot. KRKnews)