Tureckie tramwaje w Krakowie? MPK kupuje nowe wagony

MPK w Krakowie otworzył oferty na dostawę nowych tramwajów.. O krótsze pojazdy o długości do 34 m rywalizują dwie firmy, zaś o dłuższe – o długości do 45 m – wpłynęła jedynie oferta od Turków. Krakowski przewoźnik chce zamówić do 90 sztuk niskopodłogowych wagonów. Do 2026 roku wszystkie tramwaje jeżdżące po Krakowie w 2026 roku będą niskopodłogowe.

MPK już w  2022 roku rozpoczął wstępne konsultacje rynkowe z producentami przed planowanym zakupem. Rok później, w grudniu 2023 krakowski przewoźnik ogłosił trzy przetargi. MPK planuje zamówić zarówno wagony o długości ponad 30 m ( jednokierunkowe jak i dwukierunkowe, typu Lajkonik), jak i wagony o długości ponad 40 m (typu Krakowiak). W sumie 90 pojazdów.

Jeden z przetargów dotyczy maksymalnie 30 wozów jednokierunkowych o długości 32-34 metrów. Wpłynęły dwie oferty. Turecka firma  Bozankaya wyceniła zamówienie na 449,269 mln zł, w tym 565 tys. zł za pakiet materiałów eksploatacyjnych. Cena jednostkowa za pojazd Bozankaya 3-modułowy to 12,160 mln zł netto. Stadler wycenił zlecenie na 674,602 mln zł brutto, w tym 8,520 mln zł za pakiet materiałów eksploatacyjnych. Cena jednostkowa za pojazd Tango Lajkonik III to 18,051 mln zł netto. Budżet został określony na 369,3 mln zł.

Kolejne postępowanie dotyczy maksymalnie 30 wozów dwukierunkowych o długości 32-34 m. Bozankaya wyceniła zlecenie na 463,697 mln zł brutto, w tym 565 tys. zł za pakiet części. Cena jednostkowa tramwaju Bozankaya 3-modułowy to 12,551 mln zł netto. Stadler złożył ofertę na kwotę 764,137 mln zł brutto, w tym 8,647 mln zł za pakiet części. Cena jednostkowa wagonu Tango Lajkonik IV to 20,474 mln zł netto. Budżet został określony na 443,1 mln zł.

Przedmiotem kolejnego zamówienia jest dostawa maksymalnie 30 tramwajów wieloczłonowych o długości 42-45 m. W tej części wystartowała jedynie Bozankaya z ofertą na kwotę 603,179 mln zł brutto, w tym 565 tys. zł za pakiet materiałów eksploatacyjnych. Cena jednostkowa wagonu Bozankaya 4-modułowy to 16,331 mln zł netto. Budżet wynosi 553,8 mln zł.

O wyborze w każdym przypadku decydują cena (50%), gwarancja (6%), średnie zużycie energii (6%), liczba członów w tramwaju (4%), inne parametry techniczne (34%). Pod uwagę brane będą m.in. wózki, silnik, przekładnia, koła, pochylenie podłogi, udział niskiej podłogi, szerokość drzwi (preferowane 1400 mm), gabaryty okien, dostęp do miejsc siedzących, rodzaj falowników, pojemność pojazdu.

W każdym z trzech postępowań przewoźnik planuje zawrzeć umowy ramowe i kupować poszczególne tramwaje w oparciu o umowy wykonawcze. Każda z umów ramowych zostanie zawarta tylko z jednym wykonawcą na okres czterech lat. Uruchomienie produkcji pojazdów będzie więc warunkowane zawarciem umowy wykonawczej – w każdym z przypadków pierwsza umowa będzie dotyczyć co najmniej 10 tramwajów. Dostawa pierwszego wagonu z pierwszej umowy realizacyjnej ma nastąpić pomiędzy 18 a 22 miesiącem od dnia podpisania umowy wykonawczej. 

 – Liczba tramwajów, którą ostatecznie uda się zamówić będzie zależała od możliwości finansowych MPK w Krakowie oraz uzyskanych środków zewnętrznych. Krakowski przewoźnik przygotowuje już wniosek o dofinansowanie do zakupu 30 tramwajów w ramach programu FEnIKS – tłumaczy urząd miasta. 

MPK planuje, że po dostawie nowych wagonów z ruchu zostaną wycofane wszystkie tramwaje bez niskiej podłogi i klimatyzacji. Dzięki temu po zakończeniu dostaw, cała tramwajowa flota MPK będzie złożona wyłącznie z pojazdów z niską podłogą, wyposażonych w klimatyzację i system informacji pasażerskiej. Więcej o tym pisaliśmy tutaj: 

W 2026 roku wszystkie tramwaje w Krakowie będą niskopodłogowe

 

Najnowsze

Co w Krakowie