Unia Europejska dorzuci się do krakowskich tramwajów

fot. MPK Kraków

Dzięki, Unio! MPK podpisało dziś umowę z Centrum Unijnych Projektów Transportowych o dofinansowanie zakupu 35 niskopodłogowych tramwajów o długości 32-35 metrów. Nowe pojazdy trafią na krakowskie torowiska w latach 2019-2020.

Projekt pod nazwą „Zakup niskopodłogowego taboru tramwajowego w celu usprawnienia i poprawy jakości miejskiej komunikacji zbiorowej w Krakowie – część I”, będzie współrealizowany w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020.

W nowych tramwajach jednocześnie zmieści się co najmniej 220 pasażerów. Zgodnie z podpisaną umową, MPK otrzyma dofinansowanie na realizację tego zadania w wysokości blisko 125 mln zł (ok. 50 proc. wartości kosztów kwalifikowanych całego projektu).  Ponieważ wartość projektu jest wysoka i przekracza 50 mln euro, krakowski przewoźnik musi jeszcze poczekać na pozytywną decyzję Komisji Europejskiej potwierdzającą przyznanie tych środków. Dopiero wtedy MPK będzie mogło być pewne dofinansowania i podpisać umowę z producentem tramwajów. 

Przypomnijmy, że obecnie trwa postępowanie przetargowe, które ma wyłonić dostawcę nowych wagonów dla Krakowa. Swoje oferty złożyło czterech producentów: Stadler Polska Sp. z o.o. lider konsorcjum wraz z partnerem konsorcjum firmą Solaris Bus&Coach SA, Newag SA, PESA Bydgoszcz SA oraz Skoda Transportation.

Przetarg zakłada podpisanie umowy ramowej na dostawę 50 nowych tramwajów, z czego w pierwszym etapie do Krakowa trafi 35 wagonów w latach 2019-2020. Nowe tramwaje zostaną wyposażone w klimatyzację, nowoczesny system informacji pasażerskiej, monitoring, automaty biletowe, porty USB do ładowania smartfonów oraz system liczenia pasażerów.

Warto podkreślić, że dwa nowe tramwaje będą wyposażone w innowacyjny system autonomicznej jazdy (pozostałe wagony będą miały instalację umożliwiającą zamontowanie tego systemu w przyszłości). To rozwiązanie ma pozwolić na jazdę tramwajom w przypadku, gdy nie będzie możliwości korzystania z sieci trakcyjnej.

Zakup nowych tramwajów sprawi, że zostaną wycofane kolejne stare wagony wysokopodłogowe. Będą one także wykorzystywane na nowych trasach tramwajowych, których budowa jest planowana w Krakowie w najbliższych latach.

(wm, krakow.pl)

fot. MPK Kraków

Zobacz także