Uroczystość w Krakowie. Księdza nie było, był Lajkonik

Bez udziału księdza, ale za to z Lajkonikiem odbyło się oficjalne przekazanie do dyspozycji  110. tramwaju Lajkonik. 9 listopada taki pojazd wyjechał na linię z zajezdni tramwajowej Nowa Huta. Tym samym została zakończona jedna z największych w Polsce i Europie dostaw nowych wagonów, warta w sumie ponad jeden miliard złotych.

Wyjątkowo w tym wydarzeniu wziął udział krakowski Lajkonik (Konik zwierzyniecki) wraz z orszakiem i orkiestrą Mlaskoty, którzy przemierzają krakowskie ulice tylko raz w roku podczas tradycyjnego pochodu. Nie mogło ich zabraknąć w nowohuckiej zajezdni i to nie tylko dlatego, że tramwaj nosi imię Lajkonika, a trasa orszaku wiedzie ulicami, po których przejeżdżają także tramwaje. Symbol Konika zwierzynieckiego został umieszczony na zewnątrz każdego ze 110 wagonów, a także znajduje się wewnątrz – na obiciu siedzeń.

Cześć internatów na oficjalnym profilu Urzedu Miasta Krakowa pytało, czy w uroczystości brał udział ksiądz. Takie pytania pod postem o uroczystym wyjeździe ostatniego z zamówionych tramwajów, zadało kilka osób. W końcu  doczekali się odpowiedzi – jak się okazało księdza nie było. „Był Lajkonik” – poinformował internautów krakowski magistrat.  

Obecność Lajkonika miała jeszcze jeden cel – Zgodnie z krakowskim zwyczajem ma ona przynieść pomyślność nowym tramwajom oraz prowadzącym je motorniczym. To dlatego zarówno tramwaj, jak i jego prowadzący przed wyjazdem zostali symbolicznie uderzeni buławą przez Lajkonika – poinformował magistrat. 

fot. Bogusław Świerżowski/ Krakow.pl

Nowe Lajkoniki II to trzyczęściowe pojazdy niskopodłogowe z czterema wózkami jezdnymi. Drzwi wejściowe o większej niż standardowo szerokości zapewniają szybką wymianę pasażerów. Specjalna konstrukcja czoła pojazdu została tak opracowana, aby zmniejszać ryzyko wciągnięcia pieszego pod pojazd w razie wypadku.

W nowych tramwajach jest więcej przestrzeni z niską podłogą, a także więcej miejsca dla osób poruszających się na wózkach. Funkcjonują w nich także zewnętrzne zapowiedzi numeru i kierunku jazdy, które pomagają w podróży osobom niewidomym i słabowidzącym. Tramwaje jednocześnie mogą przewieźć 238 pasażerów, w tym 75 osób na miejscach siedzących. Są wyposażone między innymi w klimatyzację, automat biletowy, system informacji pasażerskiej, kamery oraz porty USB do ładowania smartfonów.

Warto podkreślić, że cztery tramwaje ze 110 sztuk są przystosowane do jazdy bez zasilania z sieci trakcyjnej, a pozostałe zostały tak zaprojektowane, aby w przyszłości móc korzystać z tego rozwiązania.

Jarek Strzeboński

2 KOMENTARZE

Najnowsze

Co w Krakowie