W Krakowie przybywa dróg rowerowych. I będzie ich jeszcze więcej

W ciągu ostatnich pięciu lat w Krakowie powstało blisko 100 km nowych dróg rowerowych. W planach jest budowa kolejnych szlaków dla jednośladów. Ścieżek rowerowych będzie więc jeszcze więcej.

Oddana właśnie do użytku najdłuższa kładka rowerowa ma być symbolem rozmachu inwestycji dla rowerzystów. Urząd Miasta pokazuje, ile dróg dla rowerów przybyło w ostatnich latach i jakie kolejne zostaną wybudowane w najbliższym czasie.

– W 2014 roku w referendum, w którym krakowianie opowiedzieli się za rozbudową ścieżek rowerowych, miasto miało do dyspozycji wydzieloną infrastrukturę rowerową liczącą 142,5 km. Z biegiem lat oddawane były kolejne kilometry dróg oraz wprowadzano rozwiązania projektowe, które spowodowały, że obecnie do dyspozycji mieszkańców oddanych jest około 235 km – mówi prezydent Krakowa Jacek Majchrowski.

Blisko 100 km nowych tras dla rowerów z ostatnich pięciu lat to nie tylko wybudowane nowe ścieżki. To również chodniki z dopuszczonym ruchem rowerowym, pasy rowerowe, kontrapasy oraz tzw. kontraruch rowerowy, gdzie dopuszczona jest jazda rowerem „pod prąd” na ulicach jednokierunkowych w strefie ruchu uspokojonego (z ograniczeniem prędkości do 30 km/h). Na koniec 2019 r. łączna długość wydzielonych dróg rowerowych wynosiła w Krakowie 169,3 km. Przy uwzględnieniu wszystkich elementów infrastruktury rowerowej była to długość ok. 235 km.

Co się buduje

Droga dla rowerów powstała w ramach przebudowy ciągu ulic Królewskiej, Podchorążych, Bronowickiej. Wybudowano też brakujący fragment ścieżki wzdłuż Wisły, na odcinku od ul. Widłakowej do ul. Tynieckiej. Do dyspozycji mieszkańców oddano drogę dla rowerów przebiegającą od ul. Przybyszewskiego wzdłuż ul. Armii Krajowej oraz Jasnogórskiej do granic miasta. W poniedziałek, 27 lipca oddano do dyspozycji mieszkańców drogę dla rowerów wraz z najdłuższą kładką pieszo-rowerową na Kamieńskiego. Droga łącznie z kładką liczy ok. 4,7 km.

Trwają prace na ścieżkach wzdłuż al. Kijowskiej oraz ul. Armii Krajowej (ok. 1,5 km). – Poszukujemy firm, które opracują przebieg ścieżek wzdłuż ul. Conrada, Stojałowskiego oraz Bunscha – mówi Marcin Hanczakowski, dyrektor Zarządu Dróg Miasta Krakowa.

Drogi dla rowerów powstają także w ramach budowanej Trasy Łagiewnickiej (5,2 km) oraz rozbudowy ul. Igołomskiej (7,5 km). Niedawno podpisano umowy na projekt i budowę kolejnych dwóch dróg dla rowerów. Pierwsza dotyczy ścieżki rowerowej na odcinku od klasztoru norbertanek do ścieżki przy moście Zwierzynieckim, od ul. Wioślarskiej do ul. Jodłowej oraz od ul. Mirowskiej do granicy miasta Krakowa (2,7 km). Druga obejmuje ścieżkę wzdłuż al. 29 Listopada (1,4 km – na odcinku od ul. Żelaznej do ul. Opolskiej). W obu przypadkach trwa projektowanie tras dla rowerów.

Wielkie plany

„W nadchodzących latach przed Krakowem stoi wyzwanie w postaci realizacji inwestycji, w szczególności obiektów inżynierskich, które poprawią komfort i bezpieczeństwo na najbardziej obciążonych trasach rowerowych czy też zapewnią skomunikowanie z realizowanymi obecnie i powstałymi w ostatnich latach inwestycjami” – informuje Urząd Miasta.

Oto kluczowe inwestycje rowerowe na najbliższe lata:

• Inwestycje w obrębie Wiślanej Trasy Rowerowej:
– budowa kładki stokowej pieszo-rowerowej dowiązanej do korony wałów przeciwpowodziowych Wisły (na wysokości wzgórza Grodzisko) w nawiązaniu do realizowanej modernizacji wałów wiślanych
– budowa pieszo-rowerowego przejścia pod ul. Ofiar Dąbia
– budowa drogi dla pieszych i rowerów wzdłuż ul. Podbipięty wraz z połączeniem z istniejącymi drogami dla rowerów na moście Wandy i wale przeciwpowodziowym Wisły.
• Realizacja ciągów wzdłuż Wisły i jej dopływów (m.in. Wilga, Rudawa) w ramach projektu „Wisła Łączy”.
• Połączenie trasy rowerowej wzdłuż ul. Nowohuckiej – budowa kładki rowerowej wzdłuż mostu Nowohuckiego.
• Rozwiązanie ruchu rowerowego w obrębie węzła „Igołomska”.
• Budowa drogi dla rowerów od ul. F. Zolla do granicy Krakowa (połączenie z Wieliczką).
• Budowa dróg dla rowerów wzdłuż ul. Puszkarskiej i Walerego Sławka – dojazdy do zrealizowanej inwestycji wzdłuż ul. Kamieńskiego oraz inne etapy koncepcji Podgórze Duchackie.

(red)

Zobacz także