Węzeł w Jaworniku już po konsultacjach. Zwycięży wariant niebieski?

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad planuje budowę węzła na skrzyżowaniu Zakopianki z drogą wojewódzką 955 w Jaworniku.

W lipcu GDDKiA przedstawiła trzy warianty nowego węzła w Jaworniku na zakopiance. Propozycje zostały poddane konsultacjom społecznym. Okazuje się, że tzw. „wariant niebieski” to projekt, który ma największe szanse na realizację. Tak wynika z odpowiedzi burmistrza Jarosława Szlachetki na pytanie jednego z radnych gminy Myślenice.

– Najwięcej pozytywnych opinii i najbardziej optymalną wersją dla mieszkańców Jawornika, przedstawicieli sołectwa i dla nas, była wersja niebieska. Po naniesieniu korekt przez biuro projektowe, mamy otrzymać jeszcze propozycję do przeglądnięcia. Jeżeli chodzi o kwestię wykonawstwa; jeżeli by dobrze poszło to może być kwestia końcówki przyszłego roku. Musi powstać projekt i zostać uzyskane wszelkie pozwolenia. Na początek decyzja środowiskowa, pozwolenia budowlane, uzgodnienia z zarządem dróg wojewódzkich. Droga związana z formalnościami jest dosyć długa. Przełom roku 2022/23 myślę, że udałoby się rozstrzygnąć przetarg i przejść do realizacji samej inwestycji – wyjaśniał burmistrz podczas sesji, cytowany przez portal miasto-info.pl.

O budowę dwupoziomowego węzła od wielu lat zabiegają samorządy. One także częściowo pokryją koszty tej inwestycji, szacowane na ponad 73 mln złotych. Program inwestycji, który dziś zatwierdził minister infrastruktury, zakłada, że Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad przeznaczy na węzeł w Jaworniku 47,3 mln zł, województwo małopolskie dołoży 20 mln złotych, resztę kosztów pokryją Myślenice.

O konieczności budowy dwupoziomowego skrzyżowania zakopianki z drogą wojewódzką nr 955 w Jaworniku nie trzeba nikogo przekonywać. To jedno z najtrudniejszych do pokonania miejsc dla kierowców, chcących skręcić z zakopianki w lewo w kierunku Rudnika i jadących od strony Rudnika w kierunku Krakowa. W obu przypadkach manewr wymaga przecięcia drugiej nitki zakopianki, ruchliwej i zatłoczonej. A właśnie w tym miejscu można zjechać do strefy aktywności gospodarczej Jawornik Polanka, gdzie pracuje ponad tysiąc osób.

Wszystkie warianty przewidują budowę węzła wielopoziomowego. Połączenie węzła z DK 7 odbywać się będzie łącznicami wjazdowymi/wyjazdowymi łączącymi się z projektowanymi rondami. Łącznik pomiędzy rondami przebiegać będzie nad drogą krajową DK 7, gdzie przewidziano budowę obiektu mostowego.

Przygotowanie dokumentacji wraz z uzyskaniem niezbędnych uzgodnień i decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej przewidywane jest na lata 2020-2023. Prace budowlane mają ruszyć w 2024 roku.

Najnowsze

Co w Krakowie