– Pracujemy nad strategią komunikacyjną ws. metra, a konsultacje z mieszkańcami ruszą prawdopodobnie w styczniu. Ich głos będzie brany pod uwagę zarówno w kwestii tras, jak i lokalizacji stacji – mówi wiceprezydent Stanisław Mazur, członek Rady ds. Budowy Metra, w rozmowie z Igą Sady z KRKNews.pl
Iga Sady: Wspomniał Pan o zainteresowaniu dużych inwestorów, takich jak Bank Światowy, projektem budowy metra w Krakowie. Czy może Pan wskazać, z jakimi podmiotami obecnie prowadzicie rozmowy na temat finansowania tej inwestycji?
Stanisław Mazur: Niedawno odbyło się spotkanie z przedstawicielami Banku Światowego, na którym obecni byli m.in. pan prezydent Miszalski oraz pani skarbnik. To spotkanie było wyrazem zainteresowania Banku Światowego wsparciem budowy metra. W końcu listopada planujemy kolejną rozmowę. Prowadziliśmy również spotkanie z południowokoreańską firmą, która realizowała już duże inwestycje w Polsce. Przedstawiciele tej firmy zapytali o szczegóły projektu i wyrazili chęć współpracy w zakresie merytorycznym oraz finansowym. Jednak proces ten będzie transparentny, a partnerów wybierzemy na zasadach otwartego przetargu.
Jakie są główne powody, dla których Kraków zdecydował się na budowę metra?
– Przede wszystkim Kraków jest jednym z najbardziej zakorkowanych miast na świecie, a to przekłada się na komfort życia mieszkańców. Metro to nie tylko usprawnienie komunikacji, ale także poprawa jakości powietrza. Ponadto metro znacząco zmienia miasto – przyciąga inwestorów, tworzy miejsca pracy i podnosi atrakcyjność Krakowa. Metro jest czymś absolutnie niezbędnym w Krakowie. To konieczność, która pozwoli nam dołączyć do grona europejskich metropolii.
Na jakim etapie znajdują się przygotowania do realizacji tego projektu?
– Stanisław Mazur: Czekamy na wydanie decyzji środowiskowej przez Urząd Miasta w Oświęcimiu. Na jej podstawie będziemy przygotowywać dokumentację techniczną. To kluczowy etap, który określi skalę i koszty projektu.
Jakie korzyści przyniesie metro mieszkańcom Krakowa i jak wpłynie na infrastrukturę miejską?
– Stanisław Mazur: Metro to szybki i bezkolizyjny sposób poruszania się po mieście, pozwalający oszczędzać czas. Ponadto jest to rozwiązanie przyjazne środowisku, które może pełnić także funkcję schronu w razie zagrożeń militarnych. Metro umacnia także status Krakowa jako pełnoprawnej europejskiej metropolii, pozwalając konkurować z miastami takimi jak Paryż czy Barcelona.
Czy istnieją już plany dotyczące tras i lokalizacji stacji metra?
– Obecnie opracowywany jest projekt pierwszego, centralnego odcinka o długości sześciu kilometrów, biegnącego od Ronda Mogilskiego do okolic Akademii Górniczo-Hutniczej. Stacje planowane są w odstępach od 800 do 1000 metrów.
Jak Kraków zamierza sfinansować ten projekt? Czy miasto stara się o wsparcie z funduszy krajowych lub unijnych?
– Tak, staramy się o fundusze z budżetu państwa oraz środków unijnych. Pracujemy nad odpowiednimi ekspertyzami, które pozwolą nam ocenić, jaki rodzaj kapitału będzie najkorzystniejszy dla realizacji tego celu.
Czy przewidują Państwo konsultacje społeczne w sprawie tras metra?
– Oczywiście. W najbliższych tygodniach uruchomimy stronę internetową poświęconą tej inwestycji, aby mieszkańcy mieli pełen dostęp do informacji. Pracujemy nad strategią komunikacyjną, a konsultacje z mieszkańcami ruszą prawdopodobnie w styczniu przyszłego roku. Ich głos będzie brany pod uwagę zarówno w kwestii tras, jak i lokalizacji stacji.
Czy w ramach tego projektu planowane są działania wspierające ochronę środowiska? Jak metro wpłynie na redukcję ruchu samochodowego?
– Aby rozpocząć budowę metra, musimy uzyskać decyzję środowiskową, która przeanalizuje wpływ projektu na środowisko. Metro to jedyne rozwiązanie, które skutecznie zmienia nawyki komunikacyjne mieszkańców – dzięki szybkości i wygodzie ludzie chętniej rezygnują z samochodów na rzecz komunikacji zbiorowej.
Rozmawiała Iga Sady