Wiemy, jak będzie wprowadzana strefa czystego transportu [harmonogram]

Znamy już wstępny harmonogram wprowadzania strefy czystego transportu w Krakowie. W pierwszej kolejności – od 1 marca 2023 roku – zakazy wjazdu obejmą najstarsze samochody z normą emisyjna Euro 1 i Euro 2. Docelowe rozwiązania mają być wdrożone do roku 2030.

Tak będzie wyglądał harmonogram wdrażania strefy czystego transportu:
1 marca 2023
Zakaz wjazdu do strefy dla samochodów z silnikiem benzynowym i diesli z normą emisji Euro 1 i Euro 2. To samochody wyprodukowane w latach 1993-2000.
1 stycznia 2024
Zakaz obejmie także diesle z normą emisji Euro 3, czyli samochody z lat 2001-2005.
1 lipca 2025
Do strefy nie wjadą kolejne diesle – z normą Euro 4 (auta wyprodukowane w latach 2006-2010.
1 lipca 2027
Zakaz wjazdu do strefy obejmie dodatkowo samochody z silnikiem benzynowym z normą emisji Euro 3 (auta z lat 2001-2005) oraz diesle z normą Euro 5 (samochody wyprodukowane w okresie 2011-2014).
1 lipca 2028
Zakaz wjazdu do strefy dla samochodów z silnikiem benzynowym z normą emisji Euro 4 (auta z lat 2006-2010).
1 stycznia 2030
Zakaz wjazdu do strefy dla diesli z normą emisji Euro 6.
To będzie termin wprowadzenia docelowego rozwiązania – wjazd do strefy będą mieć samochody z silnikiem benzynowym z normą emisji co najmniej Euro 5 (czyli wyprodukowane po roku 2010) oraz diesle z normą co najmniej Euro 6d (wyprodukowane po 1 września 2018 roku).

To wstępny harmonogram wdrażania strefy czystego transportu. Ten ostateczny będzie znany po konsultacjach, a także po tym, jak radni podejmą uchwałę o wprowadzeniu strefy czystego transportu. – Pierwszy krok to nie od razu wysoko postawiona poprzeczka – zapewniał podczas czwartkowego (31 marca 2022 roku) spotkania konsultacyjnego Łukasz Franek, dyrektor Zarządu Transportu Publicznego w Krakowie. Rzeczywiście – niektórzy specjaliści proponują bardziej rygorystyczne obostrzenia, choć zapewne kierowcy będą im przeciwni. – Za rok, w marcu 2022, chcemy objąć zakazem wjazdu do strefy czystego transportu ponad 20-letnie pojazdy. Może to nawet zbyt zachowawcze, bo dotyczy to ok. 7 proc. samochodów poruszających się po ulicach Krakowa – zaznaczył dyrektor Franek. Podkreślał, że po przyjęciu docelowych rozwiązań dla strefy czystego transportu nie wjadą do niej samochody 14-letnie i starsze.

Strefa czystego transportu - obszar w pierwszym etapie

Zdjęcie 1 z 3

Strefa czystego transportu wprowadzana w pierwszym zamyka się w obszarze tzw. II obwodnicy. Nie jest jeszcze przesądzone, czy samą II obwodnicę. Chodzi o to, czy np. na Alejach Trzech Wieszczów będą obowiązywać ograniczenia. Argumentem za takim rozwiązaniem jest to, że na Aleje nie wjadą m.in. stare busy, a same Aleje należą do ciągów komunikacyjnych o największym zanieczyszczeniu powietrza. Docelowo strefa obejmie praktycznie większość obszaru miasta. Będzie to możliwe, jeśli do tego czasu powstaną wszystkie planowane trasy drogowe stanowiące tzw. IV obwodnicę w granicach miasta. Zgodnie z miejskimi planami te drogi powstaną przed rokiem 2030.

Zakazy wjazdu będą obowiązywać osoby mieszkające poza strefą. Jej mieszkańcy oraz przedsiębiorcy działający w obszarze strefy zostaną objęci okresem przejściowym, czyli będą mieli czas na wymianę auta na nowe lub pozbycie się tego, które nie spełni wymogów dopuszczających do wjazdu do strefy czystego transportu.

(GEG)

3 KOMENTARZE

Najnowsze

Co w Krakowie