– Krakowski mężczyzna najczęściej wybiera styl tradycyjny. Co na to płeć piękna? Z badań wynika, że kobiety w wieku 20-40 lat, najchętniej skłaniają się ku „formie” Stylowej, odrzucając nader przesadną, w ich ocenie, męską pielęgnację i dbałość o wygląd Pana Nowoczesnego i z coraz większą niechęcią spotykają się z Kowbojem – pisze dla KRKnews.pl międzynarodowy ekspert w dziedzinie kosmetologii, dr n. med. Izabela Załęska*.
W przeddzień Dnia Kobiet, postanowiłam przyjrzeć się nieco mężczyznom – ich zwyczajom pielęgnacyjnym, dbaniu o atrakcyjny wygląd, kupowanym kosmetykom czy uwaga – poddawanie się zabiegom w gabinetach kosmetologicznych i medycyny estetycznej.

Największy organ mężczyzny, czyli…
Drodzy Panowie, podsumujmy zatem co sprawia, że kobiety za Wami szaleją, wzbudzacie zazdrość u kolegi zza biurka obok lub niemal „na siłę” partnerki przyprowadzają Was do specjalisty, „aby wreszcie coś ze sobą zrobić”.
Zacznijmy od kilku faktów związanych z budową i fizjologią największego organu jaki posiadacie – chodzi tu oczywiście o skórę. Skóra męska, pomimo, że różni się w budowie od skóry kobiet, wbrew ogólnie panującym przekonaniom, wymaga stałej pielęgnacji. Jest ona o około 20 % grubsza, charakteryzuje się intensywniejszą pracą gruczołów łojowych i potowych. Jest bardziej odporna na niekorzystne działanie czynników środowiska zewnętrznego.
Grubsza skóra lepiej zatrzymuje też wilgoć, a ze względu na ułożenie włókien kolagenu i elastyny jest bardziej sprężysta i elastyczna. Skóra męska posiada też więcej włókien mięśniowych, przez co jest mniej wrażliwa na dotyk. Niestety codzienne golenie powoduje podrażnienia i wysuszenie skóry. Proces ten narusza naturalną barierę ochronną skóry, co w konsekwencji wysusza ją i powoduje dyskomfort. Często występuje również zapalenie mieszków włosowych.
Cztery typy mężczyzny
Jak Panowie sobie z tym radzą? Stosują profesjonalne produkty, korzystają z pomocy specjalistów czy negują wszelkie „dobra” zwane kosmetykami? Po 15 letniej profesjonalnej analizie, obserwacji zwyczajów pielęgnacyjnych, prowadzeniu rozmów z Panami i ich partnerkami, krakowskich Mężczyzn, mogę podzielić na 4 zasadnicze grupy:
1. Kowboj – dziadek używał tylko żyletki do golenia, żaden z przodków nie stosował kremów i profesjonalnych środków oczyszczających skórę, a stosowanie kosmetyków urąga męskości. To około 20 % mężczyzn, którzy ciągle wyznają zasadę, że posiadanie pasty i szczoteczki do zębów w zupełności wystarcza i nie nadwyręża ich męskiego honoru. Ten typ, na hasło depilacja w celach higienicznych, wykazuje ogromne oburzenie, a pedicure wchodzi w grę tylko wtedy, kiedy wrośnięty paznokieć od miesiąca uniemożliwia założenie butów.
Średnie wydatki związane z „pielęgnacją” nie przekraczają 20 zł miesięcznie (ostrza do maszynki , pasta do zębów i szampon).
2. Tradycjonalista – to typ uznający podstawowe kosmetyki pielęgnacyjne, używa kremu zakupionego najczęściej przez partnerkę, nie neguje konieczności podstawowych zabiegów higienicznego oczyszczania cery, stosuje też często antyperspirant i wody toaletowe. To mężczyzna nie lubiący rozmów na temat pielęgnacji, pozostawiający tę kwestię w gestii partnerki, która dba o jego wizerunek. Oczywiście tradycjonalistą może także być mężczyzna samotny, który nauczony najczęściej przez matkę, zna i stosuje podstawowe techniki pielęgnacyjne.
Z badań wynika, że Tradycjonaliści to około 40 – 45 % krakowskich Panów. Koszt zakupów środków pielęgnacyjnych tego mężczyzny oscyluje średnio w kwocie około 50 -100 zł w skali miesiąca (nadal ostrza do maszynki, pasta do zębów, szampon, ale także średniej klasy krem pielęgnacyjny, antyperspirant, woda toaletowa).
3. Mężczyzna Stylowy – w ocenie kobiet, to typ najbardziej pożądany, który stanowi około 25% mieszkańców Krakowa. To mężczyzna zawsze pachnący, charakteryzujący się wypielęgnowanymi, gładkimi dłońmi, posiadający świeżo ostrzyżoną fryzurę, zwracający uwagę na swój image. Typ Stylowy to mężczyzna, który świadomie kupuje kosmetyki do pielęgnacji skóry, nie wstydzi się wizyt u profesjonalisty, a jego nienaganny wygląd zazwyczaj zwraca uwagę.
Mężczyzna Stylowy wydaje średnio od 200 – 500 zł skali w miesiąca ( dobrej klasy maszynki lub ostrza do golenia, pasta do zębów, szampon, a czasami także kosmetyki do stylizacji włosów np. guma, dobrej klasy krem pielęgnacyjny, antyperspirant, woda toaletowa. W koszty wliczmy także pielęgnację dłoni czy wizytę u profesjonalisty oraz szminkę ochronną na spierzchnięte w zimie usta, a także krem do rąk).
4. Mężczyzna Nowoczesny – postrzegany jako metroseksualny. To zaledwie 5-10% mężczyzn mijanych na ulicach starego, tradycyjnego Krakowa. To Pan żurnalowo ubrany, z idealnie wypielęgnowaną skórą, dłońmi i profesjonalną, modną fryzurą. To mężczyzna na co dzień dbający o swój wizerunek, analizujący stan swojej skóry, kupujący dobrej jakości kosmetyki, odwiedzający regularnie gabinety kosmetyczne czy medycyny estetycznej. Mężczyzna, który zawsze zwraca uwagę perfekcyjnym wyglądem i otulającą go nutą zapachową. To typ zazwyczaj wrogo postrzegany przez innych mężczyzn, a i kobiety chwilami obawiają się partnera bardziej wypielęgnowanego niż one same.
Wydatki „Pana Nowoczesnego” oscylują w kwocie około 500 – 1000 zł w skali miesiąca, a stosowane produkty nie odbiegają tu od dobrego wyposażenia kosmetyczki zadbanej kobiety.
Co na to kobiety?
Krakowski mężczyzna najczęściej wybiera styl tradycyjny. Nie jestem w stanie odpowiedzieć na pytanie co o tym decyduje. Na pewno nie poziom testosteronu, gdyż ten u poszczególnych mężczyzn w każdej z analizowanych grup, waha się od niskiego do wysokiego poziomu męskiego hormonu.

Co na to płeć piękna? Z badań wynika, że kobiety w wieku 20-40 lat, najchętniej skłaniają się ku „formie” Stylowej, odrzucając nader przesadną, w ich ocenie, męską pielęgnację i dbałość o wygląd Pana Nowoczesnego i z coraz większą niechęcią spotykają się z Kowbojem.
Panowie, może mimo posiadania niezwykle męskich blizn i zmarszczek, przyszedł czas na zakup jakieś wyjątkowej linii kosmetycznej przeznaczonej dla mężczyzn, która zadba o Wasze nienaganne, podyktowane działaniem testosteronu rysy twarzy?
dr Izabela Załęska
fot. (u góry strony): MattysFlicks via Foter.com
* Dr n. med. Izabela Załęska – międzynarodowy ekspert w dziedzinie Kosmetologii, specjalista z zakresu Kosmetologii Estetycznej i Medycznej. Wieloletni praktyk, trener, a także nauczyciel akademicki. Adiunkt na Akademii Wychowania Fizycznego w Krakowie oraz Koordynator kierunku Kosmetologia w PPWSZ w Nowym Targu. Pasje: sport, dieta,muzyka i macierzyństwo. E-mail: Izaleska@icloud.com