Zielone Światło dla Węzła Mistrzejowice. Wojewoda Małopolski przekazuje decyzję ZRID (ZDJĘCIA)

Prace nad węzłem Mistrzejowice, łączącym północną obwodnicę i drogę S7, mogą być kontynuowane. Podczas poniedziałkowej konferencji prasowej wojewoda małopolski, Krzysztof Klęczar, przekazał generalnemu wykonawcy decyzję ZRID. Decyzje, które zostały wydane, pozwolą na sprawne, szybkie i zdecydowane kontynuowanie prac – mówił wojewoda małopolski. 

Węzeł Mistrzejowice to kluczowy element największych inwestycji drogowych ostatnich lat, które mają domknąć obwodnice Krakowa i umożliwić połączenie trasą ekspresową S7 z Warszawą. Na początku 2022 roku okazało się, że węzeł został źle zaprojektowany. 

Najpoważniejszy zarzut dotyczył tego, że dwie trzypasmowe drogi ekspresowe połączono zaledwie jednopasmowym łącznikiem. Do tego dochodził problem kilkukrotnego krzyżowania się potoków ruchu na bardzo krótkich odcinkach, nawet jedynie 100 metrów. Powstały bardzo poważne obawy, że węzeł Kraków-Mistrzejowice może stać się przez to bardzo niedrożny i powodować częste korki oraz podwyższone ryzyko kolizji, bardzo utrudniając korzystanie z obwodnicy Krakowa.

Projekt węzła powstał według założeń jeszcze z 2017 roku, kiedy szacowano że w 2025 roku ruch na obwodnicy Krakowa przekroczy 30 tys. pojazdów na dobę. Tymczasem dostępne były już nowsze o cztery lata analizy, zgodnie z którymi już wtedy ruch na istniejącej już części obwodnicy wynosi 40-85 tys. pojazdów na dobę.

GDDKiA zleciła przeprowadzenie stosowanych analiz Politechnice Krakowskiej. Ta w dużej mierze potwierdziła słuszność obaw i zastrzeżeń, zgłaszanych przez internautów i autorów powyższej symulacji. Podjęto więc decyzję o wprowadzeniu niezbędnych zmian do projektu.
Te miały polegać głównie na stworzeniu dwupasmowych łączników zamiast jednopasmowych.

Ponieważ z wykonawcą podpisano kontrakt w formule „projektuj i buduj”, to po jego stronie było przygotowanie poprawionego projektu. Projekt nowego węzła powstał i wówczas okazało się, że skala zmian jest tak duża, że konieczne będzie wydanie nowej decyzji ZRID (Zezwolenia na Realizację Inwestycji Drogowej). Stosowny wniosek trafił do urzędu wojewódzkiego w maju 2023 roku. Dzisiaj decyzja symbolicznie została przekazana na ręce wykonawcy.

 – Dzisiejszy dzień jest ważny nie tylko dla Krakowa, ale także dla mieszkańców Małopolski. Nie ma już żadnych przeciwwskazań, aby ta inwestycja mogła ruszyć z kopyta – podkreślił wojewoda Krzysztof Klęczar. 

– Bardzo serdecznie dziękuję za wydanie tych decyzji. One na pewno przyśpieszą realizacje tej inwestycji. Dobrze, że są czynniki społeczne, ale dobrze też, że wśród inżynierów i tych, którzy zarządzają Generalną Dyrekcją Dróg Krajowych i Autostrad jest chwila na to, aby powiedzieć: tak można coś zmienić, poprawić, ulepszyć i to jest właśnie dzisiejszy efekt. Dziękuję serdecznie dyrektorom Wydziału Infrastruktury Małopolskiego Urzędu Wojewódzkiego w Krakowie za sprawność działania i wszelką pomoc – mówił dyrektor krakowskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad Maciej Ostrowski.

Bulent Ozdemir, prezes firmy Gülermak, nie określił dokładnej daty zakończenia prac, ale zapewnił, że firma dokłada wszelkich starań, aby ukończyć je jak najszybciej. 

fot. MUW w Krakowie 

Najnowsze

Co w Krakowie