Zrób sobie kawę i załatw sprawę w E-urzędzie. Szybko, sprawnie i o każdej porze

Nie musisz już osobiście iść do Urzędu Miasta Krakowa, by załatwić swoje sprawy. Możesz zrobić sobie poranną kawę, usiąść przy komputerze i wejść do E-urzędu, bez wychodzenia z domu. To nie tylko wygoda – teraz, w czasie epidemii, to wręcz konieczność, by nie narażać siebie i innych na zakażenie koronawirusem.

Korzystanie z internetu jest już powszechne. W sieci szukamy informacji, filmów, korzystamy z poczty elektronicznej, w sieci robimy zakupy. Dlaczego nie mielibyśmy załatwić spraw urzędowych? Zwłaszcza, że tak jak z zakupów również z usług publicznych możemy korzystać 24 godziny na dobę, 7 dni w tygodniu. Zwłaszcza teraz, kiedy ze względu na zagrożenie epidemiczne urzędy musiały zaprzestać bezpośredniej obsługi lub ją znacząco ograniczyć.

Co załatwimy w E-urzędzie?

Urząd Miasta Krakowa już od dłuższego czasu zachęca mieszkańców, by korzystali z internetowego sposobu załatwiania swoich spraw. Tak oferowanych jest już blisko 160 usług publicznych, z tego połowę można załatwić od początku do końca bez wychodzenia z domu, siedząc tylko przed ekranem komputera.

W taki sposób można np. złożyć wniosek o wydanie dowodu osobistego czy załatwić zameldowanie na pobyt stały lub czasowy. Jak powiększy ci się rodzina, urodzenie dziecka także można zgłosić przez internet. Sieć ułatwia przebrnięcie przez procedury administracyjne również kierowcom. Wyrejestrowanie pojazdu lub zgłoszenie jego sprzedaży to tylko przykłady kolejnych spraw, które da się załatwić przez E-urząd.

Lista wszystkich spraw możliwych do załatwienia w sposób elektroniczny znajduje się w Biuletynie Informacji Publicznej Urzędu Miasta Krakowa, na stronie www.bip.krakow.pl – w zakładce „E-URZĄD” (w prawym, górnym rogu na stronie głównej BIP).

Musimy jednak pamiętać – nie wszystko załatwimy przez internet. Ciągle na to nie zezwalają przepisy i nie jest to wina urzędnika.

Rośnie zainteresowanie E-urzędem

Nie będziesz pierwszym krakowianinem, który korzysta z E-urzędu. Przez ostatnich kilka miesięcy znacząco wzrosła liczba mieszkańców naszego miasta, którzy przekonali się do tej formy kontaktu z magistratem. Część z nowych petentów E-urzędu uznała, że w czasie epidemii koronawirusa, to najbezpieczniejsza forma kontaktu z magistratem. To dlatego np. w Urzędzie Stanu Cywilnego liczba osób korzystających z elektronicznego sposobu otrzymania potrzebnych dokumentów wzrosła o ponad 230 proc.

Wydział Spraw Administracyjnych też coraz więcej petentów obsługuje dzięki sieci. Co drugi meldunek na pobyt stały lub czasowy załatwiany jest elektronicznie. Trzy na cztery osoby o wydanie dowodu osobistego starają się poprzez E-urząd, a nie osobiście przy okienku.

Urząd musi wiedzieć, że to Ty

Aby jednak korzystać z E-urzędu, trzeba mieć Profil Zaufany. To taki elektroniczny podpis, potwierdzający naszą tożsamość. Urząd musi bowiem mieć pewność, że to Ty, a nie ktoś inny, składa wniosek, stara się o dokumenty, żąda informacji, itp.

Taki podpis musi więc być zweryfikowany. Dla wielu osób to problem, bo wymaga osobistej wizyty w punktach, gdzie urzędnik potwierdzi naszą tożsamość i że podpis elektroniczny należy do nas. Ale podpis elektroniczny można też zweryfikować za pośrednictwem bankowości internetowej. A przecież z takiej formy korzystania z usług banków korzysta już zdecydowana większość z nas.

Jest także specjalny sposób weryfikacji podpisu elektronicznego na czas pandemii. Ministerstwo Cyfryzacji uruchomiło usługę potwierdzania tymczasowego profilu zaufanego w formie wideorozmowy. Taka rozmowa odbywa się online z urzędnikiem ministerstwa.

Szczegóły o możliwości uzyskania potwierdzenia podpisu elektronicznego na www.pz.gov.pl.

Do paczkomatu zamiast do urzędu

Fot. krakow.pl

Urząd Miasta Krakowa wychodzi też naprzeciw tym, dla których internet to zbyt skomplikowana rzeczywistość. Dokumenty, wnioski i pisma można składać za pośrednictwem Paczkomatu Urząd 24. W ten sposób możliwe jest załatwianie spraw, przy których nie ma konieczności potwierdzenia tożsamości, a przepisy pozwalają na listowne składanie wniosków. Dotyczy to np. wydawania różnych zaświadczeń, udostępniania danych z rejestru PESEL, wszczęcia podstępowania o zameldowanie lub wymeldowanie, wydawania zezwoleń na sprzedaż alkoholu, udzielenia pomocy przez miejskiego rzecznika konsumentów.

Aby skorzystać z urzędowego paczkomatu, należy wejść na stronę https://urzad24.inpost.pl/miastokrakowwa, wypełnić odpowiedni formularz, dokonać opłaty (jeśli taka jest wymagana) i włożyć przesyłkę do paczkomatu. Odbiór żądanych dokumentów też możliwy jest w paczkomacie przy budynkach na al. Powstania Warszawskiego 10, ul. Wielickiej 28a i os. Zgody 2.

Nie wiesz – zapytaj

E-urząd ma ułatwiać życie mieszkańcom. Jeśli jednak uważasz, że nie poradzisz sobie w sieci, zawsze możesz zadzwonić do wydziału, w którym sprawę chcesz załatwić. Dowiesz się, jak możesz to zrobić przy obecnych obostrzeniach. Wykaz wydziałów i miejskich jednostek wraz z adresami i telefonami dostępny jest na www.bip.krakow.pl.

Wyprawkę Krakowską też zdobędziemy przez internet

O tym, jak wiele można załatwić w urzędzie elektronicznie, świadczy też Krakowska Wyprawka. To symboliczny podarunek miasta dla nowonarodzonych krakowian, przekazywany już od 2017 roku. Epidemia koronawirusa nie wstrzymała wydawania nowym krakowianom wyprawki ponieważ wnioski o nią także można składać elektronicznie. Prezent z ubrankami, grzechotką i książeczką bez problemu dociera do adresata, bo wyprawka przesyłana jest paczkomatem.

Fot. krakow.pl

O tym czym jest krakowska wyprawka, komu przysługuje i jak ją otrzymać można dowiedzieć się na stronie internetowej Krakowskiej Karty Rodzinnej.

Najnowsze

Co w Krakowie