„Albo za ciepło, albo za zimno.” Jak działa klimatyzacja w gorące dni w komunikacji miejskiej

Ten temat powraca z każdą falą gorąca. Dlaczego w pojazdach komunikacji miejskiej w Krakowie jest tak gorąco? Są też głosy, że jednak jest za zimno. Temat, który budzi wiele emocji i pytań wśród pasażerów. Poprosiliśmy Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Krakowie oraz firmę Mobilis, aby wytłumaczyli, kiedy włączana jest klimatyzacja i na jakich zasadach działa.

Klimatyzacja w krakowskich autobusach i tramwajach to temat rzeka, szczególnie o tej porze roku. Początek lipca przyniósł do Krakowa prawdziwą falę upałów. Korzystanie z komunikacji miejskiej w takich warunkach może być wyjątkowo uciążliwe. Z każdą nową falą gorąca pojawia się wiele głosów krytykujących warunki panujące w autobusach i tramwajach. Pasażerowie skarżą się na wyłączoną klimatyzację, duchotę i brak możliwości otwarcia okien, a także na zbyt intensywne działanie klimatyzacji.

„Przy jakiej temperaturze zamierzacie włączać klimatyzację w autobusach? Wydaje mi się, że temperatury powyżej 30 stopni to odpowiedni moment” – można przeczytać w komentarzach.

„Duchota w środku, okna zablokowane, klimatyzacja wyłączona… Albo za ciepło, albo za zimno. Najgorzej wejść do tramwaju lub autobusu w ciepły dzień i żałować, że nie zabrało się kurtki. Katar gwarantowany” – piszą pasażerowie w internecie. 

Jeszcze inni dodają, że klimatyzacja w pojazdach pod opieką spółki Mobilis jest włączana przy innej temperaturze niż w pojazdach MPK. Tą ostatnią kwestie postanowiliśmy wyjaśnić. Przewozy pasażerskie w ramach komunikacji miejskiej w Krakowie wykonują dwie firmy. Jedna spółka należy do gminy i jest to Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne. Drugi przewoźnik to prywatna spółka  Mobilis. 

MPK w Krakowie wyjaśnia, że warunki włączania klimatyzacji są ściśle określone w umowie z ZTP i zależą od temperatury zewnętrznej. W nowoczesnych tramwajach, takich jak Lajkonik czy Krakowiak, działaniem klimatyzacji steruje system komputerowy.

 – W tramwajach, takich jak Lajkonik czy Krakowiak, działaniem klimatyzacji steruje system komputerowy, w taki sposób, aby w środku pojazdu była cały czas zachowana optymalna dla pasażerów temperatura – wyjaśnia Marek Garncarczyk, rzecznik prasowy MPK Kraków. Inaczej wygląda sytuacja w starszych pojazdach. 

– W pojazdach starszych, które nie są wyposażone w taki system, klimatyzacja jest włączana przez prowadzących. Decyzja o włączeniu klimatyzacji jest do prowadzących przekazywana zawsze przez dyspozytorów ruchu MPK (prowadzący nie mogą podejmować sami takiej decyzji). Zgodnie z umową klimatyzacja ma zostać włączona, gdy temperatura na zewnątrz wynosi 25 stopni Celsjusza – mówi rzecznik MPK. 

Rzecznik podkreśla, że w okresie letnim, gdy prognozowane są wysokie temperatury, „w trosce o komfort pasażerów, MPK decyduje się na włączenie klimatyzacji już rano” – Dzięki temu pojazdy są odpowiednio wcześniej schłodzone, a klimatyzacja działa efektywnie podczas największych upałów. Jest to szczególnie ważne, ponieważ utrzymanie optymalnej temperatury w tramwaju i autobusie jest trudniejsze niż w samochodzie czy zamkniętym pomieszczeniu ze względu na ciągłe otwieranie drzwi na przystankach – podkreśla Marek Garncarczyk. 

Firma Mobilis również korzysta z automatycznych systemów klimatyzacyjnych, które mają za zadanie utrzymywać w autobusach temperaturę w zakresie określonym w umowie z ZTP. 

 – Mamy obowiązek utrzymywać w autobusie temperaturę w zakresie 18-22 stopnie, a w przypadku temperatury zewnętrznej przekraczającej 25 stopni Celsjusza, temperatura w autobusie powinna być 3 stopnie niższa. Czyli np. przy upałach na zewnątrz 32 stopnie, w autobusie będzie 29 – tłumaczy Mobilis. jak dodaje firma, wszystkie autobusu Mobilisa są wyposażone w klimatyzacje. 

MPK Kraków zwraca uwagę, że zapewnienie optymalnej temperatury dla wszystkich pasażerów jest trudne, ze względu na różne indywidualne odczucia dotyczące działania klimatyzacji. Często do MPK trafiają sprzeczne zgłoszenia – jedni pasażerowie uważają, że klimatyzacja działa zbyt słabo, inni – że zbyt mocno. 

 – Co ciekawe takie wnioski wpływają tego samego dnia i dotyczą tego samego typu pojazdów. Co więcej, są pasażerowie, którzy twierdzą, że klimatyzacja im szkodzi i oczekuje od nas wręcz rezygnacji z włączania klimatyzacji – stwierdza rzecznik MPK. 

Zarząd Transportu Publicznego – jednostka miejska odpowiedzialna za organizacje komunikacji miejskiej w Krakowie – regularni przeprowadza kontrole temperatury w przestrzeni pasażerskiej pojazdów komunikacji miejskiej. ZTP zauważa, że uruchamianie systemów chłodzących na polecenie dyspozytora, po osiągnięciu zadanej temperatury zewnętrznej, nie jest rozwiązaniem optymalnym. Starsze pojazdy MPK SA w Krakowie nie miały możliwości automatycznego uruchamiania chłodzenia po osiągnięciu zadanej temperatury w przestrzeni pasażerskiej.

Zarówno Mobilis jak i MPK deklarują, że systemy klimatyzacji są na bieżąco konserwowane i przechodzą przeglądy oraz czyszczenie i odgrzybianie przed okresem letnim. Dodatkowo, pracownicy ZTP okresowo weryfikują dokumentację na zajezdniach operatorów, potwierdzając zgodność wykonywania tych czynności z umowami przewozowymi. 

Najnowsze

Co w Krakowie