Blisko 50-letnie tramwaje z Niemiec trafiły do Krakowa

Do Krakowa dotarły kolejne używane tramwaje z Niemiec. Tym razem miasto wzbogaciło się o trzy pojazdy typu GT8SU, które wcześniej kursowały po ulicach Düsseldorfu. To już kolejna partia pojazdów, które liczą sobie blisko 50 lat.

Sprowadzanie używanych tramwajów do Krakowa trwa już od 2009 roku. Są to wagony o długości ponad 26 m i ważą niemal 50 ton. Jednocześnie mogą przewieźć 200 pasażerów. Miasto pozyskało łącznie kilkadziesiąt wagonów GT8S i GT8SU, które po modernizacji są włączane do ruchu. Modernizacja obejmuje m.in. montaż środkowego niskopodłogowego członu, klimatyzację oraz nowoczesny system informacji pasażerskiej. Pomimo tych zmian, wciąż pozostają one pojazdami mocno wyeksploatowanymi, a ich wysokopodłogowe sekcje utrudniają podróż osobom niepełnosprawnym i rodzicom z wózkami dziecięcymi.

Tramwaje GT8SU, które właśnie dotarły do Krakowa, to konstrukcje z lat 70. XX wieku. Wcześniej były wykorzystywane na trasach szybkiej kolei miejskiej w Düsseldorfie, gdzie obsługiwały linie z wysokimi peronami. Ich sprowadzanie do Krakowa stanowi przede wszystkim rozwiązanie budżetowe, ale budzi również wątpliwości dotyczące przyszłości systemu tramwajowego w mieście – MPK decyduje się bowiem na zakup taboru, który w innych miastach Europy jest już wycofywany.

Przypomnijmy, że w grudniu 2021 roku zakończył się projekt modernizacji 28 wagonów GT8S, które zaczęły trafiać do Krakowa od 2009 roku. Mają długość ponad 26 m i ważą niemal 50 ton. Jednocześnie mogą przewieźć prawie 200 pasażerów. Zostały zbudowane przez firmę Duewag dla przedsiębiorstwa Rheinbahn, a po latach pracy zostały odkupione przez MPK SA w Krakowie, a następie zdecydowano się na ich modernizację.

Podobnie jak w przypadku innych tramwajów tej serii, w ciągu kilku najbliższych miesięcy zostanie w nich całkowicie odnowiona przestrzeń pasażerska. W środku pojawi się klimatyzacja, nowa aranżacja przestrzeni pasażerskiej, monitoring, a na podłodze antypoślizgowa wykładzina.

Z myślą o osobach niepełnosprawnych, starszych oraz rodzicach podróżujących z dziecięcymi wózkami w środku wagonu zostanie wstawiony element niskiej podłogi ułatwiający im wsiadanie i wysiadanie. Dla osób niewidomych i słabowidzących zostanie wprowadzony nowoczesny system informacji pasażerskiej z tablicami wyświetlającymi trasę przejazdu oraz z systemem głosowego zapowiadania przystanków. Zmieni się także wygląd zewnętrzny tego tramwaju. Zachowana zostanie natomiast funkcja dwukierunkowej jazdy, która jest wykorzystywana podczas remontów torowisk, gdy nie ma możliwości dojazdu do pętli.

Redakcja KRKnews poprosiła krakowskiego przewoźnika o informację na temat kosztu zakupu jednego tramwaju oraz wydatków związanych z jego remontem i modernizacją. 

Kraków nie otrzyma 223 mln złotych z KPO na nowe tramwaje. Przegrywamy z Poznaniem i Wrocławiem

 

 

 

Najnowsze

Co w Krakowie