Budowa linii tramwajowej do Mistrzejowic. Jest wstępna koncepcja i trasa

Musisz przeczytać

Kończą się prace nad koncepcją dla linii szybkiego tramwaju do Mistrzejowic. Nowa trasa o długości 4,5 km połączy Mistrzejowice ze skrzyżowaniem ulic Lema – Meissnera i ma skrócić dojazd tramwajem z nowohuckiego osiedla do centrum o ok. 10 minut. Inwestycja realizowana będzie w systemie partnerstwa publiczno-prywatnego.

W piątek, 18 czerwca 2021 roku przedstawiono wstępne założenia koncepcyjne dla nowej linii tramwajowej. Zakłada się, że pod rondami Młyńskim i Polsadu tramwaj pojedzie pod poziomem terenu. W kierunku Mistrzejowic tramwaj będzie zjeżdżał pod ziemię przed rondem Młyńskim, tam torowisko zostanie poprowadzone w wykopie. Przed rondem Polsadu rozpocznie się tunel. Drugi z wariantów zakłada wejście do tunelu tuż za rondem Młyńskim. Na całej trasie będzie 10 par przystanków. Wzdłuż całej trasy powstaną ścieżki rowerowe, odseparowane od ruchu pieszych. Projekt przewiduje, że torowisko będzie zielone – pojawią się rośliny redukujące zanieczyszczenia.

Tramwaj do Mistrzejowic - przystanki

Tramwaj do Mistrzejowic - przystanki

Za projekt, pozyskanie pieniędzy, budowę, a później utrzymanie nowej linii odpowiada prywatny partner – turecka firma Gulermak. Umowa o wartości 1,1 mld zł przewiduje, że inwestycja będzie gotowa w 2024 roku. Potem za jej utrzymanie będzie nadal odpowiadać turecka firma, miasto ma płacić za użytkowanie. Po zakończeniu umowy wyremontowana trasa tramwajowa przejdzie w ręce miasta.

Zanim rozpocznie się budowa, przewidziane są konsultacje społeczne. Firma Gulermak uruchomiła infolinię 722 22 00 88 – czynną od poniedziałku do piątku w godz. 8-16. Pod koniec roku zostanie złożony wniosek o pozwolenie na budowę. Na początku przyszłego roku rozpocznie się budowa.

Partnerstwo publiczno-prywatne daje miastu oszczędności rzędu 175 mln złotych. O tyle więcej miasto musiałoby zapłacić za budowę linii tramwajowej do Mistrzejowic i jej eksploatację, gdyby inwestycja była prowadzona w tradycyjnej formule. Przyjęcie tunelu z wydłużonym tunelem (nie tylko pod rondem Polsadu) do 1,2 km to koszty większe o 100 mln zł. O taką kwotę trzeba zwiększyć kontrakt – dziś umowa mówi o 1,1 mld zł.

(GEG)

- Advertisement -spot_img

Przeczytaj również

5 KOMENTARZE

5 komentarzy
Najstarsze
Najnowsze Oceniane
Inline Feedbacks
View all comments
- Advertisement -spot_img

Najnowsze

KRK News Poleca