Czy tramwaj na Złocień powstanie? Przygotowania Krakowa do kluczowej inwestycji

Budowa linii tramwajowej na osiedle Złocień miała być jednym z kluczowych rozwiązań komunikacyjnych dla rozwijającej się południowej części Krakowa. Jednak po latach zapowiedzi i planów, projekt wciąż stoi w miejscu. Konsultacje społeczne, opóźnienia w opracowaniu dokumentacji, brak funduszy – wszystko to sprawia, że mieszkańcy mogą długo nie zobaczyć pierwszego przejazdu na nowej linii.  

Budowa linii tramwajowej na Złocień to projekt, który wzbudza duże zainteresowanie mieszkańców Krakowa, szczególnie w dynamicznie rozwijającej się części miasta. Osiedle Złocień, oddalone od centrum, boryka się z problemami komunikacyjnymi, co skłoniło władze miasta do rozważenia rozbudowy sieci tramwajowej w tym rejonie. Mimo pozytywnych zapowiedzi, proces realizacji napotyka jednak na poważne przeszkody, co może opóźnić projekt na lata. Czy tramwaj na Złocień w ogóle powstanie?

Etapy przygotowań – opóźnienia i konsultacje społeczne

Pierwsze kroki ku realizacji tej inwestycji zostały podjęte w 2023 roku, kiedy opracowano wstępną koncepcję programowo-przestrzenną linii tramwajowej, która miałaby łączyć pętlę Mały Płaszów z osiedlem Złocień. Projekt ten obejmuje także rozbudowę ulicy Domagały oraz budowę parkingu P+R, który odciążyłby okoliczne drogi i zwiększył dostępność komunikacji publicznej.

Władze miasta zdecydowały się jednak na konsultacje społeczne, co spowodowało wydłużenie terminu opracowywania ostatecznego projektu. Wynikiem konsultacji była decyzja o przygotowaniu nowego wariantu przebiegu trasy, co wpłynęło na konieczność wydłużenia przygotowań. Jak informuje wiceprezydent Krakowa  „Przystąpienie do opracowania nowego wariantu koncepcji spowodowało wydłużenie terminu przygotowania dokumentacji niezbędnej do pozyskania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach zgody na realizację przedsięwzięcia, które obecnie planowane jest na 2025 r.”.

Brak dofinansowania kluczowym problemem

Jednym z głównych powodów, dla których budowa tramwaju na Złocień może stanąć pod znakiem zapytania, jest brak zewnętrznego dofinansowania. Miasto starało się o środki unijne w ramach programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat i Środowisko (FENIKS 2021-2027), jednak nie udało się spełnić kluczowego wymogu – uzyskania decyzji środowiskowej przed upływem terminu naboru wniosków. Nabór zakończył się w czerwcu 2024 roku, a projekt został wycofany z rywalizacji o dofinansowanie.

To rodzi istotne pytania: czy miasto będzie w stanie znaleźć inne źródła finansowania tej inwestycji? Jak podaje wiceprezydent, pozyskanie funduszy z zewnętrznych źródeł będzie możliwe dopiero po uzyskaniu ostatecznych decyzji środowiskowych. Proces ten, jak wiemy, przeciągnie się przynajmniej do 2025 roku, co oznacza, że opóźnienia są nieuniknione.

Problemy z finansowaniem i różnorodne priorytety

Choć tramwaj na Złocień jest projektem oczekiwanym przez mieszkańców, to jego realizacja stoi pod znakiem zapytania także z innego powodu – różnorodności priorytetów inwestycyjnych miasta. Rozbudowa ulicy Domagały, która jest kluczowym elementem całego projektu, podlega odrębnej umowie o zastępstwo inwestycyjne, co również wpływa na złożoność całego procesu. W związku z tym, że miasto musi rozłożyć swoje zasoby na wiele projektów jednocześnie, trudno oczekiwać, że tramwaj na Złocień powstanie szybko.

Wiceprezydent Krakowa zaznacza, że w dokumentach finansowych miasta nie zaplanowano na razie środków na dalszą realizację projektu. Oznacza to, że dopóki nie zostaną zabezpieczone odpowiednie fundusze, równoległa realizacja rozbudowy ulicy i budowy tramwaju jest mało prawdopodobna.

Czy tramwaj na Złocień w ogóle powstanie?

Biorąc pod uwagę obecne opóźnienia, brak decyzji środowiskowych i wycofanie projektu z walki o unijne dofinansowanie, nasuwa się pytanie, czy tramwaj na Złocień w ogóle powstanie w najbliższej przyszłości. Miasto jest na etapie przygotowywania koncepcji, a termin realizacji inwestycji jest niepewny. Obecny brak środków finansowych na projekt oraz zróżnicowany stopień zaawansowania prac nad poszczególnymi elementami (rozbudowa ulicy Domagały, linia tramwajowa) mogą doprowadzić do dalszych opóźnień.

Można więc postawić tezę, że tramwaj na Złocień w obecnej sytuacji prawdopodobnie nie powstanie w najbliższych latach. Władze Krakowa muszą jeszcze podjąć szereg kroków, by zabezpieczyć środki finansowe i zakończyć niezbędne procedury administracyjne. Z drugiej strony, presja mieszkańców i rozwój osiedla Złocień mogą przyspieszyć realizację projektu, jeśli znajdą się odpowiednie zasoby.

Najnowsze

Co w Krakowie