Dobudowa trzeciego pasa na obwodnicy Krakowa. Poznaliśmy oferty

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad otworzyła dzisiaj oferty w przetargu na opracowanie dokumentacji projektowej dla rozbudowy odcinka obwodnicy Krakowa. Chodzi o 2,5 kilometrowy odcinek fragmentu DK-94 pomiędzy węzłami Modlnica i Modlniczka, który ma zostać poszerzony o trzeci pas. 

Na opracowanie dokumentacji projektowej GDDKiA zarezerwowała 2 mln złotych, ale żadna z ośmiu firm, które zgłosiły się do przetargu, nie zaoferowała wykonania zadania w tej cenie. Najniższa oferta opiewa na niecałe 2,9 mln zł, kolejna na 3,8 mln, a pozostałe mieszczą się w przedziale miedzy 4 a 5 mln złotych. Teraz trzeba poczekać na oficjalną decyzję, co dalej  – czy przetarg zostanie unieważniony, a jeśli tak, czy i w jakiej formie zostanie ogłoszony ponownie.

GDDKiA szuka wykonawcy, który będzie miał za zadanie opracować warianty przebudowy tego odcinka w taki sposób, aby spełniała ona parametry drogi ekspresowej. Dzięki temu w przyszłości droga stanie się fragmentem S52 – Północnej Obwodnicy Krakowa.

Badania prowadzone w latach 2020-2021 wykazały, że obecną na tym odcinku porusza się prawie 24 tys. pojazdów na dobę. Poszerzenie o trzeci pas poprawi bezpieczeństwo i pozwoli na płynny ruch pojazdów na Północnej Obwodnicy Krakowa.

Wykonawca ma opracować dokumentację wskazującą na możliwości techniczne przebudowy drogi krajowej do standardów drogi ekspresowej, rozbudowy o dodatkowy pas i przebudowy węzła Modlniczka. Przeanalizowane zostaną także koszty inwestycji oraz jej wpływ na środowisko. Po rozbudowie droga będzie miała dwie jezdnie po trzy pasy ruchu w każdym kierunku.

Lepiej wygląda za to sytuacja z rozbudową obwodnicy Krakowa na południu. Udało się wyłonić firmę, która  przygotowuje dokumentacje projektową  rozbudowy o trzeci pas ruchu odcinka południowej obwodnicy Krakowa w ciągu autostrady A4 od węzła Balice do ul. Kąpielowej. W październiku ubiegłego roku GDDKiA  podpisała umowę z firmą Ivia na opracowanie dokumentacji. Koszt prac to ponad 7 mln złotych. 

Zadaniem wykonawcy będzie  opracowanie minimum pięć wariantów rozwiązań projektowych drogi obejmujących: poszerzenie istniejących pasów ruchu, dobudowę drugiej jezdni, dobudowę obustronną pasów ruchu, dobudowę jednostronną pasów ruchu, odcinkowo nowy przebieg drogi. Wykonawca przeprowadzi konsultacje społeczne oraz  zarekomenduje GDDKiA trzy warianty rozwiązań do dalszych prac projektowych.

Przygotowana analiza ma umożliwić wybór najkorzystniejszego wariantu do dalszych etapów przygotowania inwestycji. Na wykonanie wszystkich prac przewidziano 48 miesięcy.

(JS)

Najnowsze

Co w Krakowie