Sprzedaż to nie tylko krótka rozmowa z klientem. Za każdą, sfinalizowaną transakcją stoi szereg procesów, nierzadko angażujących kilka działów w danej organizacji. Podstawowym krokiem, który zbliża do pozytywnego zakończenia sprzedaży, jest analiza danych. To dzięki danym lepiej poznajesz swojego klienta, przewidujesz wąskie gardła, wprowadzasz kluczowe zmiany i efektywniej planujesz strategię sprzedaży. Jak w tym wszystkim pomóc może oprogramowanie ERP? Jaką rolę pełnią w organizacji systemy BI?
Czym są systemy Business Intelligence?
Podstawą do podjęcia trafnych decyzji są… dane. To one wspierają procesy wewnętrzne, to one dostarczają informacji o klientach i to je warto analizować, gdy stawiasz na rozwój swojego przedsiębiorstwa. To także na ich podstawie budowane są cele, tworzone są nowe produkty (np. aplikacje https://www.anegis.com/produkty/microsoft-power-apps) i to dzięki nim znajdujesz innowacyjne rozwiązania na prowadzenie skutecznej strategii.
We wszystkich tych etapach pomóc może system Business Intelligence – dostosowany do zarówno małego, jak i prężnie rozwijającego się przedsiębiorstwa.
System BI (nazywany również analityką biznesową) to zespół narzędzi do integrowania i analizy danych, które przekształca się w wartości i generuje z nich raporty. W ten sposób dział sprzedaży zyskuje szereg informacji, które pomagają w tworzeniu planów sprzedażowych. Dane te dotyczą klientów, ich potrzeb, ale także partnerów i konkurencji. Wbrew pozorom – nie jest to narzędzie dla największych organizacji i marek ze stabilną sytuacją na rynku. W dobie rozwijających się technologii każda organizacja – również ta raczkująca i aspirująca do bycia największym graczem na rynku – powinna po nie sięgnąć.
Systemy BI – korzyści
System BI (https://www.anegis.com/rozwiazania-it/systemy-business-intelligence-bi) zbiera informacje z różnych źródeł (np. oprogramowania ERP czy CRM), co z kolei pozwala przeprowadzić złożone analizy. To na ich podstawie możesz m.in. zautomatyzować raporty, które wspierają tworzenie skutecznych planów sprzedażowych. Wykorzystując systemy BI, Twoja organizacja zyskuje m.in.:
- Sprawniejsze zarządzanie finansami,
- Szybsze podejmowanie słusznych i kluczowych decyzji,
- Przyspieszone procesy wewnętrzne,
- Lepszą współpracę między działami,
- Efektywne typowanie wąskich gardeł i przyczyn dotychczasowych problemów,
- Usprawnione metody otrzymywania, przetrzymywania i analizowania zebranych danych.
Rodzaje systemów BI
Systemy business intelligence podzielić można na różne segmenty. Wśród tych najpopularniejszych, którym warto się przyjrzeć, jest m.in.:
- Customer Relationship Management (CRM) – tj. system wspierający proces zarządzania relacjami z klientem,
- Rozwiązania ERP – Enterprise Resource Planning – tj. metoda efektywnego planowania i zarządzania zasobami,
- Decision Support Systems (DSS) – tj. system wspierający podejmowanie decyzji, na podstawie których pracownicy są w stanie prowadzić świadome i racjonalne działania biznesowe,
- Geographic Information Systems (GIS) – tj. system służący do przetwarzania danych geograficznych, co również ma wspierać podejmowanie optymalnych decyzji biznesowych.
Systemy BI przyszłością współczesnego biznesu?
Niska jakość gromadzonych danych to równia pochyła dla współczesnych organizacji. Szacuje się, że przetwarzanie danych, które nie są istotne dla przedsiębiorstwa, może pociągać za sobą szereg ogromnych kosztów (wg Gartnera nawet 15 mln rocznie). Dlatego obecnie nawet 50% pracowników korzysta z rozwiązań z zakresu business intelligence.
Współczesne standardy wskazują, że dane to „waluta”, którą doceniają przedsiębiorcy z niemalże każdej branży. Dodatkowo organizacje nie wyobrażają sobie budowania strategii bez narzędzi, które automatyzują ich pracę. Dlatego tak cenne są narzędzia do analizy danych, co z kolei pozwala wysnuć wniosek, że systemy BI staną się nową metodą kształtowania całej architektury organizacji.