Prezydent Miasta Krakowa ogłosił konkurs na kandydata na stanowisko dyrektora Muzeum Armii Krajowej im. gen. Emila Fieldorfa „Nila” w Krakowie. Chętni do objęcia tego stanowiska mogą się zgłaszać do 20 kwietnia 2023 roku. Wymagania są spore. Dyrektor zostanie powołany na okres od 3 do 7 lat. Ostateczna decyzja prezydenta Krakowa musi być uzgodniona z marszałkiem województwa małopolskiego.
Do konkursu na kandydata na stanowisko dyrektora Muzeum może przystąpić osoba, która spełnia następujące warunki:
-posiada pełną zdolność do czynności prawnych,
-jest niekarana,
-korzysta z pełni praw publicznych,
-posiada ukończone wyższe studia magisterskie,
-ma co najmniej:
-5 lat stażu pracy na stanowiskach kierowniczych związanych z działalnością kulturalną oraz 2 lata doświadczenia z zakresu organizacji przedsięwzięć i projektów muzealnych
-lub 5 letni okres prowadzenia działalności gospodarczej związanej z działalnością kulturalną oraz 2 lata doświadczenia z zakresu organizacji przedsięwzięć i projektów muzealnych
-lub 2 lata udokumentowanego doświadczenia w zarządzaniu instytucją lub organizacją i zespołem ludzkim oraz 5 lat doświadczenia z zakresu organizacji przedsięwzięć i projektów muzealnych,
-jest w dobrym stanie zdrowia pozwalającym na wykonywanie pracy na stanowisku kierowniczym,
-posiada znajomość problematyki będącej przedmiotem działalności Muzeum,
-posiada dobrą znajomość w mowie i piśmie języka angielskiego..
Preferowani będą kandydaci:
-posiadający zdolności menedżerskie oraz organizatorskie, a także umiejętność zarządzania zespołami ludzkimi i nawiązywania dobrych kontaktów interpersonalnych,
-posiadający doświadczenie w zakresie tworzenia, opracowywania wystaw muzealnych lub/i wydawnictw poświęconych historii Polski (okres 1918-1989, ze szczególnym uwzględnieniem lat okupacji niemieckiej i II wojny światowej na ziemiach polskich 1939-1945),
-posiadający doświadczenie, niezbędną wiedzę i umiejętności w pozyskiwaniu środków dla instytucji – zarówno z budżetu organizatora, jak również z dodatkowych źródeł zewnętrznych, w tym z funduszy europejskich i mecenatu prywatnego,
-posiadający wykształcenie wyższe na kierunkach związanych z działalnością muzealną, np. historia, historia sztuki, prawo, politologia, stosunki międzynarodowe, kulturoznawstwo, antropologia kultury, socjologia, organizacja i zarządzanie-menadżer kultury, zarządzanie i marketing,
-posiadający wykształcenie podyplomowe – studia muzealnicze,
-posiadający bardzo dobrą znajomość przepisów prawa w zakresie muzeów, organizowania i prowadzenia działalności kulturalnej, finansów publicznych, a także zamówień publicznych w zakresie kultury,
-charakteryzujący się wysoką kulturą osobistą i wysokimi kompetencjami społecznymi.
Startujący w konkursie muszą przedstawić:
-misję i wizję rozwoju Muzeum na okres minimum trzech lat (począwszy od roku 2024), z zachowaniem dotychczasowego zakresu działalności Muzeum,
-cele strategiczne, długoterminowe i krótkoterminowe (począwszy od roku 2024) ze wskazaniem planowanych działań do ich realizacji oraz wskaźników ich osiągnięcia, w tym zawierających m.in.: program działalności wystawienniczej, edukacyjnej, wydawniczej oraz naukowej i rozwoju kolekcji zbiorów Muzeum z zachowaniem celu działalności tej instytucji, oraz zgodności z polityką kulturalną Miasta, program projektów miejskich, przedsięwzięć w ramach współpracy z innymi krajowymi i zagranicznymi muzeami i podmiotami, instytucjami i organizacjami pozarządowymi, propozycje udziału w ogólnokrajowych przedsięwzięciach muzealnych,
-koncepcję finansowania działalności Muzeum umożliwiającą osiąganie celów strategicznych, długoterminowych i krótkoterminowych w postaci całościowego biznesplanu dla programu uwzględniającego dotychczasowy poziom dotacji organizatora wraz z propozycją pozyskiwania środków ze źródeł zewnętrznych,
-koncepcję przyszłej działalności programowej Muzeum w zakresie zakładanego profilu działalności Muzeum, w tym podanie: średniorocznej ilości wystaw czasowych w podziale na lata, cykli i projektów muzealnych, profilu i ilości odbiorców całościowej oferty,
-propozycję struktury organizacyjnej Muzeum, sposobu zarządzania zasobami ludzkimi, w tym zespołem muzealników,
-program promocji i kreowania wizerunku Muzeum z uwzględnieniem współczesnych trendów marketingowych i narzędzi komunikacji,
-założenia planów inwestycyjnych wraz z propozycją zewnętrznych źródeł finansowania.
Obecnie dyrektorem Muzeum Armii Krajowej jest dr Marek Lassota. Wcześniej był pracownikiem Instytutu Pamięci Narodowej. W listopadzie 2007 roku zastąpił Ryszarda Terleckiego na stanowisku dyrektora krakowskiego oddziału IPN. W latach 2002-2010 był radnym małopolskiego sejmiku wybieranym z list Platformy obywatelskiej, ale w 2014 roku dość niespodziewanie został kandydatem Prawa i Sprawiedliwości na prezydenta Krakowa. Dyrektorem Muzeum AK jest od roku 2017.
(GS)