Dworzec Kraków Główny po raz pierwszy wyprzedził Poznań Główny i zajął drugie miejsce w Polsce pod względem liczby pasażerów obsłużonych w ciągu roku. Tak wynika z najnowszego zestawienia Urzędu Transportu Kolejowego za 2024 rok. Pozycję lidera, podobnie jak rok wcześniej, utrzymał Wrocław Główny, gdzie zanotowano największy ruch pasażerski – 28,8 miliona osób.
W 2023 roku to Poznań był drugi, ale w ubiegłym roku musiał uznać wyższość Krakowa. Stolica Małopolski odnotowała wzrost liczby pasażerów z 23 milionów do niemal 26,9 miliona. To oznacza poprawę o blisko 17 procent. Poznań Główny także zanotował wzrost – z 24,9 do 26,896 miliona podróżnych – ale był on wyraźnie mniejszy, bo na poziomie niespełna 2,5 miliona. Ostatecznie różnica między Krakowem a Poznaniem okazała się symboliczna i wyniosła zaledwie dwa tysiące pasażerów, jednak to wystarczyło, by Kraków zajął drugą pozycję w kraju.
W skali dobowej przez dworzec Kraków Główny przewijało się średnio 73 tysiące pasażerów – dokładnie tyle samo, ile notowano na dworcu w Poznaniu. Lider, czyli Wrocław, przekroczył poziom 78 tysięcy podróżnych każdego dnia. Kraków uplasował się natomiast na trzecim miejscu pod względem liczby pociągów obsługiwanych na godzinę. Średnio było ich 18, podczas gdy w Poznaniu liczba ta wynosiła 20, a we Wrocławiu – 21.
Jednak Kraków osiągnął bardzo dobry wynik w kategorii średniej wymiany pasażerskiej na jedno zatrzymanie pociągu. Z każdego składu w Krakowie w ciągu roku wysiadało lub wsiadało średnio 166 pasażerów. Poznań i Wrocław miały w tym zestawieniu po 155 osób. Najwyższy wynik w kraju osiągnęła Warszawa Centralna – 182 pasażerów na pociąg.
Rok 2024 okazał się rekordowy dla całej kolei w Polsce. Urząd Transportu Kolejowego poinformował, że łączna wymiana pasażerska wyniosła aż 810 milionów osób. – Rok 2024 pokazał, że kolej w Polsce nie tylko odzyskuje swój dawny potencjał, ale i wkracza w nowy etap rozwoju – jako nowoczesny, dostępny i ważny filar transportu publicznego. Rekordowa wymiana pasażerska potwierdza rosnącą rolę kolei w systemie codziennej mobilności – przekazał w oficjalnym komunikacie prezes UTK, dr inż. Ignacy Góra.