Kraków stawia na „ciężkie” metro. 6 km pod centrum miasta

Budowa pierwszego odcinka metra ma się rozpocząć w 2028 roku. Będzie to 6-kilometrowy odcinek pod centrum miasta za 3 mld zł. Docelowa długość pierwszej linii metra wyniesie 26 km, a jej koszt to 13,5 mld zł. Ma to być metro tzw. ciężkie.

Za budową metra w Krakowie opowiedzieli się mieszkańcy w referendum w 2014 roku. Od tego też czasu trwała dyskusja jak należy budować bezkolizyjną komunikację szynową w Krakowie. Czy najlepszym rozwiązaniem jest tzw. metro ciężkie, podziemne na całej trasie, czy metro lekkie. Metro lekkie różni się od ciężkiego tym, że do transportu wykorzystywane są krótsze składy pociągów o mniejszych gabarytach, mieszczące 400-600 osób, a nie długie – przewożące nawet do 1-1,4 tys. pasażerów. W przypadku lekkiego metra węższe są również tunele, krótsze perony i mniejsze stacje. To obniża też koszty.

Podczas dzisiejszej sesji Rady Miasta prezydent  Aleksander Miszalski złożył deklarację, że miasto przystąpi do realizacji projektu budowy metra typu ciężkiego, nadając temu procesowi priorytet i rezygnując z koncepcji podziemnych tramwajów.

Prezydent Krakowa: Metro nie rozwiąże wszystkich problemów komunikacyjnych Krakowa

– Krakowianie od lat wyrażają wolę, by w mieście powstało metro i my temu procesowi nadajemy priorytet i wyraźnie chcemy go przyspieszyć. Odchodzimy od myślenia o podziemnych tramwajach. Będziemy realizowali projekt metro typu ciężkiego – mówił Aleksander Miszalski. 

W przyszłym roku mają zostać wydane decyzje środowiskowe dla budowy metra w Krakowie, a budowa pierwszego odcinka może rozpocząć się w roku 2028. W pierwszym etapie ma powstać 6-kilometrowy odcinek pod centrum miasta, na co potrzeba 3 mld złotych. Docelowo pierwsza linia metra będzie miała 26 km długości, a kosztować będzie 13,5 mld zł. Dodatkowo 1,5 mld złotych będzie potrzebne na zakup taboru do obsługi metra.

Kraków planuje budowę pierwszej linii metra, której realizacja zostanie podzielona na trzy etapy. Pierwszy etap, obejmujący odcinek od skrzyżowania ul. Reymonta z ul. Piastowską do nowo budowanej linii tramwajowej KST IV przy rondzie Młyńskim, będzie finansowany przez miasto przy wsparciu środków unijnych i dotacji. Ten odcinek, liczący 6 km, ma kosztować około 3 miliardy złotych.

Kolejne dwa etapy, wschodni i zachodni, będą realizowane w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego, z dominującym udziałem środków publicznych, pochodzących z budżetu państwa, funduszy unijnych, inwestora prywatnego oraz Gminy Miejskiej Kraków. Te dwa etapy obejmą łącznie około 20 km, a ich koszt szacuje się na 10 miliardów złotych.

Pierwszym krokiem będzie budowa tunelu pod centrum Krakowa, która rozpocznie się po powołaniu zespołu i rady budowy metra pod koniec 2024 roku. Po uzyskaniu decyzji środowiskowej, planowanej na początek 2025 roku, ogłoszone zostanie zamówienie na opracowanie dokumentacji projektowej. Całość prac projektowych ma zakończyć się do końca 2028 roku.

Równolegle z przygotowaniami do budowy centralnego odcinka, miasto planuje rozszerzenie linii na wschód i zachód, co rozpocznie się w 2025 roku. Koszt budowy jednego kilometra trasy wynosi około 0,5 miliarda złotych.

Prace studialne oraz analizy finansowe i geologiczne, które przeprowadzono w ostatnich latach, stanowią podstawę do dalszych działań. Miasto podjęło również decyzję o zwiększeniu średnicy tunelu, co umożliwi przyszłą eksploatację metra.

Szacuje się, że całkowity koszt realizacji pierwszej linii metra wyniesie około 13 miliardów złotych, a koszt zakupu taboru to dodatkowe 1,5 miliarda złotych.

Prace przy słynnych (nie)ruchomych schodach przy dworcu opóźnione. Czy skorzystamy z nich we wrześniu?

Jak uzyskać kompleksowe wsparcie w ekologicznym ogrzewaniu?

Najnowsze

Co w Krakowie