Małopolska słynie z przedsiębiorczości swoich mieszkańców. Region ten od lat przoduje w liczbie prężnie działających przedsiębiorstw, a wiele regionalnych firm jest już światowymi markami. Ich rozwój to również rozwój gmin, w których działają małopolscy przedsiębiorcy.. Nieustanny rozwój przekłada się na cały proces inwestycyjny, w którym brak nowych inwestycji powoduje, że firmy zaczynają tracić konkurencyjność na rynku. W Małopolsce kluczowym czynnikiem jest przyciąganie nowych inwestycji, czego świadome są także tamtejsze samorządy. Motorem napędowym jest projekt Standardy Obsługi Inwestora w Małopolsce 2.0, który we współpracy z partnerami pilotuje Krakowski Park Technologiczny.
Krakowski Park Technologiczny, Bank Gospodarstwa Krajowego i Województwo Małopolskie to trzej partnerzy, którzy postanowili rozwinąć dotychczasową współpracę i zsynchronizować swoje działania realizowane w ramach polityki proinwestycyjnej. Wspólne działanie i efekt synergii zwiększą efektywność i skuteczność podejmowanych działań.
Projekt Standardy Obsługi Inwestora w Małopolsce 2.0, ma na celu przede wszystkim podniesienie kompetencji pracowników samorządowych poprzez szkolenia i wizyty studyjne, które pozwolą na zdobycie nowej wiedzy i umiejętności w zakresie obsługi inwestorów oraz popularyzowanie Małopolski jako regionu przyjaznego inwestorom.
Dlaczego standardy obsługi inwestora w gminach są tak ważne w rozwoju całego regionu?
Odpowiednie standardy działania samorządów i ich pracowników są kluczowe w zapewnieniu sprawnej i skutecznej obsługi inwestorów. Obejmują one nie tylko profesjonalne podejście do współpracy z przedsiębiorcami, ale także umiejętność szybkiego i efektywnego rozwiązywania problemów, transparentność procedur administracyjnych oraz dostępność informacji
o możliwościach inwestycyjnych w regionie. Dzięki temu, inwestorzy mają pewność, że ich projekty będą realizowane zgodnie z najwyższymi standardami, co z kolei zwiększa atrakcyjność regionu jako miejsca do inwestowania. Profesjonalna i dostosowana do potrzeb przedsiębiorców obsługa, pozwoli Małopolsce zyskać przewagę na coraz bardziej konkurencyjnym, globalnym rynku gospodarczym.
Jednocześnie wdrożenie schematu pracy z inwestorami opartego na jednolitych standardach, według takich samych procedur i zasad gwarantuje firmom, że niezależnie od tego, gdzie będą planować ulokowanie swoich zakładów, proces ten będzie odbywał się na takich samych zasadach. Co więcej, dzięki podnoszeniu kompetencji pracowników odpowiedzialnych za ten obszar, będzie on prezentował najwyższy możliwy standard, a także odpowiadał na potrzeby inwestorów.
W projekcie biorą udział 24 gminy z całej Małopolski – Babice, Bobowa, Chrzanów, Dąbrowa Tarnowska, Miasto Gorlice, Iwanowice, Korzenna, Krzeszowice, Książ Wielki, Libiąż, Miasto Mszana Dolna, Pcim, Proszowice, Sękowa, Skawina, Stryszów, Szczurowa, Świątniki Górne, Miasto Tarnów, Trzebinia, Wielka Wieś, Wieprz, Zakliczyn, Żabno.
Co zyskują samorządy? Dla uczestniczących w projekcie gmin przewidziano bardzo szeroką i intensywną paletę działań edukacyjnych, a także szereg działań rozwijających i wspierających współpracę na linii samorząd-przedsiębiorcy. Szkolenia dla kadry kierowniczej oraz pracowników merytorycznych, wizyty studyjne, konferencje dla przedsiębiorców oraz działania promujące rozwój gospodarczy Małopolski to tylko część tej bogatej oferty.
„To już druga edycja programu Standardy Obsługi Inwestora w Małopolsce, którym koordynuję. Na przestrzeni lat obserwuję jak rozwijają się samorządy, a ich podejście do inwestorów jest coraz bardziej świadome i ustandaryzowane. To ważne, aby inwestor widział, że ma w samorządzie partnera, który jest otwarty na zmiany i życzliwy. Miło mi obserwować, że ten projekt ma prawdziwy sens i dla samorządów, które rozwijają swoją gospodarkę i dla firm, które mają w samorządach prawdziwych sprzymierzeńców”, mówi Małgorzata Regulska, koordynatorka projektu Standardy Obsługi Inwestora w Małopolsce 2.0.
Inwestycje potrzebują finansów
Inwestycje potrzebują finansów zarówno ze strony przedsiębiorców, jak i samorządów, które często muszą dostosować swoją infrastrukturę do potrzeb potencjalnych inwestorów. O tym gdzie ich szukać oraz w jaki sposób z nich skorzystać wiedzą najlepiej eksperci Banku Gospodarstwa Krajowego, banku, który od ponad 100 lat swojego istnienia aktywnie działa na rzecz obu tych grup.
Nasza misja to wspieranie zrównoważonego rozwoju społeczno-gospodarczego poprzez różnorodne programy finansowania inwestycji. Projekt Standardy Obsługi Inwestora w Małopolsce 2.0 doskonale pokazuje, jak BGK może wspierać zarówno lokalne samorządy, jak i przedsiębiorców. – mówiła Renata Deptała, Dyrektor Regionu Małopolskiego Banku Gospodarstwa Krajowego.
Widoczna od początku pozytywna energia, motywacja do działania i dobra współpraca zarówno partnerów, jak i uczestników, z całą pewnością będzie owocować w kolejnych miesiącach. Dzięki projektowi, Małopolska może rozwijać się szybciej, a przedsiębiorcy, którzy działają w tym regionie znajdują w samorządach pomocnych partnerów.
Dlaczego z wiekiem tracimy kolagen? Jak to wpływa na nasze ciało?