Od 1 sierpnia w Krakowie wejdzie w życie zintegrowany bilet na kolej i komunikację miejską. Jednakże, istnieje haczyk – nowy system obejmuje osobny rodzaj biletów okresowych, które są znacząco droższe niż pierwotnie zaplanowane rozwiązanie. Nowy bilet w I strefie będzie kosztować 159 zł, a więc znacznie drożej niż bilet wyłącznie na autobusy i tramwaje. W I i II strefie jego cenę ustalono na 169 zł, a na trzy strefy – 199 zł
1 sierpnia Kraków formalnie dołączy do grona miast, w których obowiązuje wspólny bilet na kolej i komunikację miejską. Jednak wprowadzenie tego rozwiązania nie było tak proste, jak można by się spodziewać. Początkowo władze Krakowa planowały podwyżkę cen biletów okresowych, aby zyskać potrzebne środki dla samorządu i zapewnić pasażerom prawdziwie zintegrowany bilet.
Mimo oczywistych korzyści, jakie niesie ze sobą to rozwiązanie, oraz relatywnie niewielkiego wzrostu cen biletów okresowych w porównaniu do innych miast, rada miasta odrzuciła propozycję podwyżki i integracji kolei z autobusami i tramwajami. W zamian za to, zaproponowano nowe rozwiązanie w postaci biletu metropolitalnego.
Bilet metropolitalny będzie kolejnym rodzajem biletu, który nie zastąpi biletów okresowych w Krakowie, ale będzie dostępny dla podróżnych korzystających z transportu publicznego w aglomeracji Krakowa.
Miesięczne bilety zintegrowane mają obowiązywać we wszystkich pojazdach krakowskiej Komunikacji Miejskiej, w systemie transportu zbiorowego organizowanego przez województwo, a także komunikacji w gminach Michałowice, Niepołomice, Skawina, Wieliczka, Wielka Wieś oraz Zielonki. Wspomniane bilety zakupimy w systemie Małopolska Karta Aglomeracyjna oraz w aplikacji iMKA. Okresowy Bilet Metropolitalny ma być dostępny w kanałach sprzedaży MPK Kraków.
Cena najtańszej wersji tego nowego biletu wyniesie 159 złotych miesięcznie, czyli o 50 złotych więcej niż pierwotnie planowano. Bilet będzie ważny we wszystkich pojazdach komunikacji miejskiej w Krakowie, w systemie publicznego transportu zbiorowego organizowanego przez województwo małopolskie oraz w komunikacji organizowanej przez gminy takie jak Michałowice, Niepołomice, Skawina, Wieliczka, Wielka Wieś i Zielonki. Cena biletu dla mieszkańców Krakowa pozostanie na dotychczasowym poziomie – 80 zł. Uprawniać będzie do podróży tylko tramwajami i autobusami.
Warto zauważyć, że pierwotne rozwiązanie, czyli podwyżka cen biletów miejskich okresowych w zamian za integrację z koleją, było bardziej korzystne. Osoby posiadające miejski bilet płaciłyby więcej, ale mogłyby podróżować koleją w granicach Krakowa bez konieczności dokupowania dodatkowych biletów. Wprowadzenie biletu metropolitalnego wprowadza większy chaos i wprowadza kolejny rodzaj biletu, co może nie sprzyjać wyborowi komunikacji publicznej.
Przypomnijmy. Pod koniec kwietnia 2023 roku miejscy radni odrzucili projekt podwyżek cen biletów okresowych. Urząd miasta zaproponował podniesienie ceny biletu miesięcznego dla mieszkańców Krakowa z 80 zł do 109 zł. W zamian mieszkańcy, w ramach biletu, mogliby korzystać z kolei.
Jarek Strzeboński