Organizacja posiłków dla pracowników w czasie pandemii

W obecnej sytuacji, gdy cały świat doświadcza skutków pandemii, szczególnie istotne jest, aby zapewnić pracownikom bezpieczną przestrzeń w miejscu pracy. Koniecznie należy więc nie, tylko aby znać i w praktyce stosować przepisy i regulacje dotyczące organizacji codziennych czynności i obowiązków, ale również, aby dołożyć wszelkich starań w celu umożliwienia zatrudnionym komfortowego funkcjonowania. Jednym z tematów, które szczególnie starannie należy przemyśleć, jest zapewnienie takiej organizacji posiłków pracowniczych, jaka pozwoli uchronić firmę i jej załogę przed rozwojem epidemii. Jak zapewnić pracownikom ciepłe posiłki w ciągu dnia, a równocześnie zadbać o ich bezpieczeństwo?

O czym należy pamiętać?

Dopóki pandemia nie ustanie pracodawcy muszą stosować zasady bezpieczeństwa i stworzyć swoim pracownikom takie warunki, w których będą oni mogli zasad tych przestrzegać. Nadal więc w miarę możliwości unikajmy bliskich kontaktów międzyludzkich, nośmy maseczki w pomieszczeniach i stosujmy środki dezynfekujące na powierzchnie wspólne oraz do higieny rąk.

Nie inaczej powinno być w przypadku procesu zamawiania i wydawania oraz spożywania posiłków w czasie pracy. Należy pamiętać, aby ograniczyć ilość osób, które przychodzą do naszej firmy. Tylko jak zorganizować posiłki w sytuacji pandemii – czy da się to zrobić całkowicie bezkontaktowo? Otóż – da się.

Posiłki dla pracowników

Posiłki pracownicze a bezpieczeństwo

Wydawać by się mogło, że nie istnieje możliwość zakażenia się koronawirusem w chwili odbioru zamówionych posiłków. Choć samo jedzenie nie stanowi żadnego źródła zagrożenia, to jednak wirus może przenieść się na opakowaniach, w których jest ono dostarczane.

Skażenie opakowań możliwe jest na wielu etapach przygotowania, pakowania i transportu posiłków, ale również w chwili ich doręczenia, gdy następuje kontakt pracownika z dostawcą Dlatego też konieczne jest stosowanie takich rozwiązań, które ograniczą to ryzyko do minimum.

W czasach pandemii istotne jest zapewnienie pracownikom warunków, w których będą mogli pracować bez obaw o swoje zdrowie. Obecnie wiemy o tym, że możliwości zakażenia się koronawirusem są dwie:
• poprzez bezpośredni kontakt z osobą zakażoną – nie tylko, kiedy kaszle lub kicha, ale także w czasie rozmowy z nią;
• przez dotknięcie powierzchni, której dotykała osoba zakażona, a następnie dotknięcie błon śluzowych oczu, nosa czy jamy ustnej.

Wiemy również, że gorące jedzenie zamawiane do pracy nie stanowi zagrożenia dla naszego zdrowia. Możemy więc bez obaw zamawiać je, pod warunkiem, że wiemy jak to robić bezpiecznie.

Nowoczesne technologie w walce z pandemią

Czy pracodawca dzięki korzystaniu z aplikacji ma możliwość ochrony zdrowia swoich pracowników? Tak, jeśli jest nią SmartLunch – aplikacja umożliwiająca zamawianie do firmy posiłków z zachowaniem najbardziej restrykcyjnych wymogów sanitarnych i z pominięciem jakichkolwiek kontaktów międzyludzkich. Jak to się odbywa?

Składanie zamówień

Po założeniu firmowego konta i zainstalowaniu aplikacji każdy z pracowników firmy otrzymuje dostęp do własnego, indywidualnego profilu, z którego może zamawiać posiłki. Urządzeniem, na którym można zainstalować aplikację, może być zarówno smartfon, jak i tablet czy laptop. Własne konto daje możliwość przeglądania ofert okolicznych restauratorów, sprawdzania historii zamówień i płatności oraz wystawiania ocen posiłków.

Pracownicy mogą zamawiać swoje ulubione dania zarówno z domu, dzień wcześniej, jak i w czasie podróży do pracy. Zamówienia trafiają od razu do restauratora, który realizuje je zgodnie z zasadami bezpieczeństwa obowiązującymi w okresie pandemii. Następnie gotowe jedzenie jest pakowane.

Dla pracodawcy umożliwiającego pracownikom zamawianie posiłków z pomocą aplikacji jest gwarancją bezpieczeństwa jego załogi – należy pamiętać, że wirus nie przenosi się na jedzeniu, jest bowiem wrażliwy na działanie wysokich temperatur.

Zdrowy posiłek w trakcie pracy

Dostawa posiłków

To kolejny etap, na którym zachowanie środków bezpieczeństwa jest bardzo istotne – w wyniku bliskiego kontaktu z dostawcą i dokonywania płatności, może bowiem dojść do przeniesienia wirusa na pracownika odpowiedzialnego za odebranie zamówienia.

Zupełnie inaczej proces dostaw jedzenia wygląda w firmie, w której pracownicy korzystają z aplikacji. O określonej godzinie kurier przywozi zamówienie i zostawia we wskazanym miejscu na terenie placówki. Nie ma potrzeby spotykania się i kontaktu z nim. Także płatność odbywa się całkowicie online. Raz w miesiącu firmie wysyłana jest faktura zbiorcza, którą wystarczy opłacić.

Organizacja posiłków ze SmartLunch

W warunkach epidemicznych należy unikać bliskich kontaktów nie tylko z osobami spoza firmy, ale również, dla własnego dobra, z kolegami z pracy. Dlatego też odbieranie i spożywanie posiłków należy zorganizować tak, aby kontakt pomiędzy pracownikami ograniczyć do niezbędnego minimum.

Restauratorzy współpracujący ze SmartLunch dostarczają posiłki pakowane w pudełka podpisane imieniem i nazwiskiem każdego pracownika – Sprawdź szczegóły. Dzięki takiemu rozwiązaniu z łatwością można uniknąć sytuacji, w której grupa osób tłoczy się w jednym miejscu, przeszukując i dotykając zawartość opakowania zbiorczego w poszukiwaniu swojego posiłku.

Wystarczy oddelegować jedną osobę do rozdawania zamówień każdemu z pracowników. W zależności od profilu i specyfiki firmy, pracownicy mogą zjeść je przy swoich biurkach, w gabinetach lub pokoju socjalnym. W tym ostatnim przypadku dobrze jest wprowadzić zasadę wpuszczania małych grup pracowników, aby uniknąć tłoku.

Korzyści z zamawiania posiłków przez aplikację

Zgodnie z prawem, w niektórych sytuacjach pracodawca zobowiązany jest do dostarczenia pracownikom codziennych, gorących obiadów. Może oczywiście korzystać z firmowej kuchni, ale nie jest to rozwiązanie ani wygodne, ani tanie, ani bezpieczne.

Zamawiając posiłki pracownicze, poprzez aplikację SmartLunch zyskujemy:
• uniwersalne benefity pozapłacowe, z których każdy z pracowników chętnie skorzysta
• zdrowe, smaczne i ciepłe jedzenie od lokalnych restauratorów;
• bogate i różnorodne menu każdego dnia;
• wybór menu przez każdego z pracowników indywidualnie – nie trzeba zbierać zamówień;
• czas i miejsce odbioru ściśle określone i dopasowane do potrzeb pracowników;
• płatność bezgotówkowa jeden raz w miesiącu na podstawie szczegółowej faktury zbiorczej;
• ochrona zdrowia i życia pracowników dzięki całkowicie bezkontaktowemu systemowi obsługi zamówień.

Obecnie nie jesteśmy w stanie przewidzieć, jak długo potrwa epidemia koronawirusa, a więc musimy przyzwyczaić się do nowej sytuacji i nauczyć funkcjonować w niej w sposób jak najbardziej komfortowy. Życie toczy się nadal, lecz to od naszych dobrych decyzji zależy zdrowie naszych pracowników i kolegów.

Zobacz także