Jest ostateczny wyrok w sprawie nowego pasa startowego na lotnisku w Balicach

Władze lotniska w Balicach przegrały kolejną batalię o nowy pas startowy. Naczelny Sąd Administracyjny odrzucił skargę kasacyjną spółki zarządzającej lotniskiem, która chciała podważyć wyrok sądowy uchylający decyzję środowiskową dla nowego pasa startowego. To oznacza, że protestujący przeciwko tej inwestycji mieli rację wytykając błędy popełnione przy ocenie oddziaływania na środowisko i wskazaniu jako najkorzystniejszego tzw. wariantu północnego nowej drogi startów i lądowań samolotów. Wyrok NSA jest już ostateczny i nie podlega zaskarżeniu.

Protestujący przeciwko budowie nowego pasa startowego na lotnisku w Balicach wygrali kolejną batalię. Prawie rok temu, w kwietniu 2021 roku, Generalna Dyrekcja Ochrony Środowiska (GDOŚ) uchyliła decyzję środowiskową, a więc i lokalizacyjną, dla nowego pasa startowego na lotnisku w Balicach. GDOŚ praktycznie potwierdziła argumenty protestujących przeciwko tej inwestycji. Ten najważniejszy – przedstawienie w raporcie o oddziaływaniu na środowisko dwóch wariantów było pozorne. Forsowany przez władze lotniska wariant północny – lekko odchylony w stosunku do obecnej drogi startów i lądowań – był jedynym możliwym do zrealizowania, drugi – był obwarowany różnymi obostrzeniami, praktycznie wykluczającymi go od samego początku. We wrześniu Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie odrzucił odwołanie od tej decyzji GHDOŚ. Teraz to orzeczenie podtrzymał Naczelny Sąd Administracyjny. Władze lotniska w Balicach złożyły do NSA skargę kasacyjną, ale sąd ją odrzucił. Wyrok zapadł 16 lutego, ale dopiero teraz pojawiło się do niego pisemne uzasadnienie.

– Otrzymaliśmy informację o podtrzymaniu przez Naczelny Sąd Administracyjny decyzji Generalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska i odrzuceniu wniesionych przez MPL wniosków o kasację decyzji odrzucenia raportu środowiskowego, będącego kluczowym elementem pozwolenia na budowę Nowej Drogi Startowej. NSA podtrzymuje stanowisko GDOŚ o bardzo wielu błędach formalno-prawnych, omijaniu procedur, wadliwych konsultacjach społecznych i co najważniejsze braku udokumentowania alternatywnych wariantów – informuje Piotr Bistroń ze Stowarzyszenie Przyjazne Lotniska. Jak dodaje, ta decyzja niewątpliwie ucieszyła mieszkańców, którzy przez kilka lat bronili się przed „agresywnym działaniem Zarządu MPL, wynajętej do tego zadania firmy OVE-ARUP i wsparcia przez polityków szczebla wojewódzkiego, miejskiego, parlamentarnego i rządowego”.

Wyrok NSA jest ostateczny i nie podlega już zaskarżeniu. Ale to nie oznacza, że władze lotniska rezygnują z budowy nowego pasa. – Zgodnie z wyrokiem NSA procedura oceny oddziaływania inwestycji na środowisko będzie kontynuowana w Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska wskazanej przez Generalnego Dyrektora Ochrony Środowiska. Wyrok NSA stanie się podstawą do dalszego działania w kierunku realizacji inwestycji niezbędnej zarówno z perspektywy cywilnego zarządcy lotniska jak i jego wojskowego współużytkownika: 8 Bazy Lotnictwa Transportowego oraz sojuszników Rzeczypospolitej Polskiej w ramach NATO – komentuje Natalia Vince, rzeczniczka Krakow Airport.

(GEG)

1 KOMENTARZ

Najnowsze

Co w Krakowie