Ostatni egzamin gimnazjalny w historii! Jakie były zadania?

Egzamin gimnazjalny / źródło cke.gov.pl

Gimnazjaliści pisali egzamin z języka polskiego oraz historii i wiedzy o społeczeństwie. Uczniowie musieli wykazać się znajomością lektury „Kamienie na szaniec”, podbojów Mahometa czy drzewa genealogicznego dynastii Tudorów. Sprawdź czy zdałbyś egzamin gimnazjalny!

O 9.00 uczniowie rozpoczęli egzamin z historii i wiedzy o społeczeństwie. Sprawdzian gimnazjalisty trwał 60 minut. Nastolatkowie musieli rozwiązać 25 zadań zamkniętych. Po godzinnej przerwie, o 11.00 młodzież przystąpiła do egzaminu z języka polskiego. Uczniowie musieli zmierzyć się z 19 zadaniami zamkniętymi, jednym zadaniem otwartym oraz rozprawką. Ta część trwała 90 minut. 

Dzisiejszy egzamin przejdzie do historii, ponieważ jest to ostatni egzamin gimnazjalny w historii polskiego szkolnictwa. W związku z likwidacją gimnazjów w przyszłym roku sprawdziany gimnazjalisty już się nie odbędą. 

Historia i wiedza o społeczeństwie

Podczas pierwszego egzaminu uczniowie musieli najpierw zmierzyć się z zdaniami z historii. Pierwsze pytania dotyczyły starożytności. Trzeba było wykazać się wiedzą o Starożytnym Egipcie, Starożytnej Grecji, Starożytnym Rzymie oraz podbojach Arabów. Następnie uczniowie musieli odpowiedzieć na pytania dotyczące średniowiecza. Pojawiło się pytanie kto był synem Mieszka I i „udzielnym panem” Ottona III.

Egzamin gimnazjalny / źródło cke.gov.pl

Później trzeba było wykazać się wiedzą dotyczącą nowożytności. Gimnazjaliści musieli umiejscowić na osi czasu odkrycie Ameryki przez Krzysztofa Kolumba, a dokładniej znalezienie wyspy San Salvador przez podróżnika. Trzeba było znać historię Wielkiej Brytanii i dynastii Tudorów oraz Francji za panowania Ludwika XIV. Kilka zadań dotyczyło historii Polski w okresie zaborów. Zagadnienia z części historycznej kończyły się historią współczesną, a dokładniej historią I Wojny Światowej. 

Ostatnie cztery zadania dotyczyły wiedzy o społeczeństwie. Trzeba było odpowiedzieć na pytanie co jest obowiązkiem obywatelskim czy wykazać się znajomością rodzaj głosowań i odczytywania wykresów. Gimnazjaliści musieli także rozpoznać kto rozlicza się przy pomocy PIT-37. 

Egzamin gimnazjalny / źródło cke.gov.pl

Wszystkie zadania z historii i wiedzy o społeczeństwie znajdziecie tutaj.

Język polski

Na początku uczniowie musieli się zapoznać z fragmentem lektury „Kamienie na szaniec” i odpowiedzieć na kilka pytań. Następnie pytania dotyczyły tekstu Sylwii Sekret „Krople, piórka, źdźbła…”. Tekst Agnieszki Krzemińskiej „Utrwalacz myśli” opowiadał o stworzeniu pisma. W jednym z pytań trzeba było odpowiedzieć kto wynalazł alfabet. Zadanie 17 było otwarte. Uczniowie musieli napisać swoją opinię o uproszczeniu polskiego alfabetu w internecie i ją uzasadnić. Ostatnie zadania zamknięte dotyczyły wiersza Anny Kamieńskiej pt. „Śmiesznie”. 

Egzamin gimnazjalny / źródło cke.gov.pl

Na koniec gimnazjaliści musieli napisać rozprawkę, w której mieli rozważyć, czy warto bronić swoich przekonań. Swoją argumentacje musieli poprzeć przykładami z literatury. 

Egzamin gimnazjalny / źródło cke.gov.pl

Zadania z języka polskiego znajdziecie tutaj

Zobacz także