Oto zwycięzcy 64. Krakowskiego Festiwalu Filmowego (ZDJĘCIA)

Kinowa część 64. Krakowskiego Festiwalu Filmowego zakończyła się, a ukoronowaniem była ceremonia wręczenia nagród. W tym roku wydarzenie poprzedziła światowa premiera filmu „All Inclusive” Małgorzaty Szumowskiej i Michała Englerta, rozdano również nagrody.

Tytuł najczęściej nagradzanego filmu otrzymały „Drzewa milczą” Agnieszki Zwiefki. Reżyserka odebrała Złotego Lajkonika za najlepszy polski dokument powyżej 30 minut. Film Agnieszki Zwiefki otrzymał również wyróżnienie w międzynarodowym konkursie dokumentalnym, a także rekomendację Krakowskiego Festiwalu Filmowego do Europejskich Nagród Filmowych. Specjalne wyróżnienie otrzymała bohaterka filmu, Runa Husni.

Już po raz drugi przyznano trzy Złote Lajkoniki filmom krótkometrażowym. Najlepszą polską fabułą został film „Comme Des Cowboys” Julii Sadowskiej. Jury pod przewodnictwem Jacka Borcucha nagrodziło animację „Innego końca nie będzie” Piotra Milczarka, a wśród dokumentów zachwyciła ich „Zupa z tygrysa” Kacpra Świtalskiego. Wyróżnienie jury otrzymała Elżbieta Benkowska za krótkometrażową fabułę „Siła oporu”. 

Nagrodę dla najlepszego producenta polskich filmów krótkometrażowych i dokumentalnych ufundowana przez Krajową Izbę Producentów Audiowizualnych, ATM Group i FDR Studio przyznano Annie Bławut-Mazurkiewicz za film „Wszystko ma żyć”.

Po raz kolejny na festiwalu przyznano nagrodę im. Macieja Szumowskiego za szczególną wrażliwość na sprawy społeczne pod mecenatem Stowarzyszenia Autorów ZAiKS. Tytuł trafił do Grzegorza Brzozowskiego za film „Tylko dzień i noc”.

Wyróżnienie Wytwórni Filmów Fabularnych we Wrocławiu za debiut dla twórcy pierwszego lub drugiego filmu fabularnego otrzymała Ewa Borysewicz za „Cud”. Film został doceniony również za najlepszy montaż. Nagrodę Prezesa Stowarzyszenia Filmowców Polskich otrzymała Aleksandra Rosset-Żak.

Nagroda pod patronatem Stowarzyszenia Autorów Zdjęć Filmowych za najlepsze zdjęcia ufundowana przez Black Photon trafiła do Aliaksandra Tsymbaliuk za film „Koka”.

Międzynarodowy konkurs filmów dokumentalnych

Jury, którego przewodniczącym był nasz ubiegłoroczny laureat, Nick Read, zadecydowało, że Złoty Róg otrzyma Askold Kurov i Anonimowy Twórca „O karawanie i psach”.

Srebrny Róg dla reżysera filmu o wysokich walorach artystycznych przyznano Tomaszowi Wolskiemu za „Rok z życia kraju”. A Srebrny Róg dla reżyserki filmu o tematyce społecznej otrzymała Oksana Karpovych, autorka dokumentu „Przechwycone”. Wyróżnienie przyznano wspomnianemu wcześniej dokumentowi Agnieszki Zwiefki. Jury wyraziło swoje uznanie dla filmu „Drzewa milczą”, który porusza kwestie ryzyka i traumy, jakich doświadczają uchodźcy na obrzeżach Europy, na polskiej granicy.

Międzynarodowy konkurs filmów muzycznych DocFilmMusic

Najlepszym dokumentem muzycznym została uznana historia niepokornej wokalistki i aktywistki na rzecz praw kobiet i osób LGBTQ+. Złoty Hejnał otrzymali twórcy „Tako rzecze Peaches” – Philipp Fussenegger i Judy Landkammer.

Międzynarodowy konkurs filmów krótkometrażowych

Tegoroczny Złoty Smok ponownie trafił do animacji. Zwycięzcą okazał się Akihito Izuhara nagrodzony za film „Wydra”.

Członkowie Jury pod przewodnictwem Coriny Schwingruber-Ilić postanowiło przyznać Srebrny Róg dla reżysera najlepszego dokumentu Ivanowi Zahinosowi za „Don Benjamina”. Nagroda za najlepszą krótką fabułę trafiła do Anny Korom za „Diamentową piękność”. Srebrny Róg dla animacji przyznano Seung-Hee Jung za „Wspomnienia ciemnej chmury”.

Nagrodę dla najlepszego filmu europejskiego, kandydata Krakowskiego Festiwalu Filmowego do Europejskiej Nagrody Filmowej w kategorii krótkometrażowej otrzymał Mohammed Almughanni za polsko-palestyńsko-francuską produkcję „Pomarańcza z Jaffy”.

Nagroda FICC

Jury Międzynarodowej Federacji Klubów Filmowych postanowiło przyznać nagrodę Don Quichota filmowi „Brzęczenie ziemi” w reżyserii Grety Stocklassy oraz wyróżnienie dla animacji „W ósmym dniu” w reżyserii Agathe Sénéchal, Alicii Massez, Elise Debruyne, Flavie Carin i Théo Duhautois.

Nagroda FIPRESCI

Jury Międzynarodowej Federacji Krytyków Filmowych przyznało nagrodę Oksanie Karpovych za dokument „Przechwycone”.

Nagroda Jury Studenckiego

Po obejrzeniu wszystkich filmów konkursowych, Jury studenckie postanowiło przyznać nagrodę dokumentowi muzycznemu „Omar i Cedric” w reżyserii Nicolasa Jacka Daviesa.

Nagroda publiczności

W tym roku ulubionym filmem widzów zgromadzonych w krakowskich kinach studyjnych okazał się pełnometrażowy dokument „Wszystko ma żyć” w reżyserii duetu Tetiana Dorodnitsyna i Andrii Lytvynenko.

Krakowski Festiwal Filmowy jest na ekskluzywnej liście wydarzeń filmowych kwalifikujących do Oscara w kategoriach krótkometrażowych (fabuła, animacja, dokument) oraz pełnometrażowego filmu dokumentalnego, a także rekomenduje do Europejskiej Nagrdoy Filmowej w tych samych kategoriach.

Festiwal realizowany jest ze środków: Gminy Miejskiej Kraków, Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Programu Kreatywna Europa Komisji Europejskiej, Województwa Małopolskiego, Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej. Współorganizatorem jest Stowarzyszenie Filmowców Polskich.

64. Krakowski Festiwal Filmowy w kinach odbywał się od 26 maja do 2 czerwca, natomiast online na KFF VOD – od 31 maja do 16 czerwca.

 

Najnowsze

Co w Krakowie