Koleje Małopolskie kupują pięć autobusów zasilanych wodorem. To pierwsze pojazdy tego typu w taborze spółki, które mają obsługiwać linie podmiejskie i regionalne. Inwestycja jest współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności i ma przyczynić się do rozwoju niskoemisyjnego transportu w regionie.
Spółka podpisała umowę z firmą Daimler Buses Polska na dostawę pięciu autobusów Mercedes-Benz eCitaro fuel cell. Wartość zamówienia to blisko 29 milionów złotych, z czego ponad 20 milionów stanowi dofinansowanie unijne.
Do floty Kolei Małopolskich dołączą trzy autobusy 12-metrowe z 35 miejscami siedzącymi oraz dwa przegubowe, 18-metrowe, z 47 miejscami. Pojazdy łączą napęd elektryczny z ogniwem paliwowym wykorzystującym wodór, co pozwala uzyskać zasięg do 600 kilometrów na jednym tankowaniu.
Autobusy spełniają aktualne normy bezpieczeństwa wymagane w Unii Europejskiej. Zastosowano w nich system kamer zastępujących lusterka zewnętrzne, kamery 360° lub 270°, asystenta awaryjnego hamowania oraz pakiet GSR2 obejmujący m.in. czujnik zmęczenia kierowcy i system wykrywania martwego pola.
Jak zapowiada spółka, pojazdy będą kursować na liniach łączących mniejsze miejscowości z większymi ośrodkami Małopolski. Mają ułatwić dojazd mieszkańcom regionu i ograniczyć wykluczenie komunikacyjne. – To inwestycja w czysty, bezpieczny i bardziej dostępny transport dla mieszkańców województwa – informują Koleje Małopolskie.
Zakup autobusów wodorowych jest częścią szerszej strategii rozwoju transportu publicznego w regionie. Koleje Małopolskie, oprócz działalności kolejowej, rozbudowują również siatkę połączeń autobusowych, zapewniając dojazd do stacji i miejsc pozbawionych linii kolejowych.
Dostawa pojazdów planowana jest na trzeci kwartał 2026 roku. Autobusy mają być wykorzystywane w codziennej obsłudze tras regionalnych i dowozowych, stanowiąc uzupełnienie oferty kolejowej i przykład praktycznego zastosowania technologii wodorowej w transporcie publicznym.

