Znacie aleję Solidarności? To szeroka ulica prowadząca z placu Centralnego pod bramę huty ArcelorMittal, dawnej Huty Sendzimira. Miasto planuje przebudowę tego ciągu komunikacyjnego. I okazuje się, że po przebudowie będzie tam tylko po jednym pasie ruchu w każdym kierunku. Będzie też mniej miejsc postojowych dla samochodów. Przeciwko takiej przebudowie al. Solidarności protestuje trójka nowohuckich radnych. Stanisław Moryc, Edward Porębski i Bogumiła Drabik wystosowali interpelację w tej sprawie. Czy rzeczywiście Krakowska Tarcza dla Mobilności trafi w to miejsce Nowej Huty?
Jak informował niedawno Zarząd dróg Miasta Krakowa, aleja Solidarności leży w obszarze objętym ochroną konserwatorską, więc nie należy się spodziewać radykalnych zmian. „Odcinek alei od placu Centralnego do skrzyżowania z ul. Bulwarową będzie jak dotychczas dwujezdniowy z torowiskiem tramwajowym w osi ulicy. Na torowisku zostanie zachowana zielona nawierzchnia. Zmieniony zostanie układ parkowania, na ukośny lub równoległy przy jednoczesnym wykorzystaniu części jezdni – co wpłynie na poprawę widoczności i bezpieczeństwo kierowców. Obecne skrzyżowanie typu agrafka z ul. Bulwarową zostanie zastąpione skrzyżowaniem z sygnalizacją świetlną. Powstaną drogi dla rowerów w rejonie skrzyżowań stanowiących połączenie między północną i południową częścią al. Solidarności” – czytamy w niedawnym komunikacie ZDMK. Inwestycja obejmie też przebudowę i budowę zatok autobusowych, przebudowę wlotów ulic poprzecznych na skrzyżowaniach z al. Solidarności, przebudowę ciągów pieszych, będzie również nowe oświetlenie, odwodnienie.
Nowohuccy radni podają jednak, że przebudowa będzie jednak radykalna i doprowadzi do zawężenia jezdni. Stanisław Moryc twierdzi, że będzie tylko po jednym pasie ruchu w każdym kierunku, zmniejszy się również liczba miejsce parkingowych. Edward Porębski podkreśla, że kilka lat temu rada dzielnicy domagała się remontu al. Solidarności, ale w takim układzie, jak obecny, a nie przebudowy przynoszącej znaczące ograniczenia. A Bogumiła Drabik zwraca uwagę, że zmniejszenie przepustowości al. Solidarności i ograniczenie miejsc parkingowych dobije przedsiębiorców prowadzących sklepy i lokale wzdłuż tego ciągu komunikacyjnego.
Radni domagają się więc od prezydenta zmian w projekcie dla al. Solidarności. Prace projektowe powinny zakończyć się w czwartym kwartale tego roku. Ogłoszenie przetargu na samą przebudowę planowane jest w 2022 r.
(GEG)